img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Her er nye Transit
VAREBIL: Ford presenterer nå nye, store Transit i Barcelona. Som kulisser har de bygget opp noe som ser ut som et komplett filmsett.

LANSERING: Inne i en svær industrihall er det bygget opp et storbybilde, med gatearbeid og utekafé, og bensinstasjon og butikker som snart skulle åpne, og med en rekke av de forskjellige nye Transit-modellene parkert rundt omkring.

Det var nesten så vi ante en fjern eim av storbytrafikklukt.

Sikter høyt
Så du nærmere etter, fant du et førerhus med oppblåste kollisjonsputer et sted – det begynner å bli personbilnivå over den type sikkerhet nå, en av de moderne motorene et annet sted, et oppskåret chassis med alle hemmelighetene blottlagt, rundt et hjørne, og selvfølgelig et eget rom med alle de Van-of-the-Year prisene Ford har fått opp gjennom årene.

Det er vel åpenbart at de tar peiling på en ny pris med den nye også.

Men det beste for undertegnede var hyllesortimentet i lokalet til bensinstasjonen. Der var det esker med «LOW maintainance and repair costs», pakker med “Rapid Vehicle Off Road Repairs» og poser med “Class leading Security”.

Scenografen på Oslo Nye Teater kunne ikke gjort det bedre, og det er ikke ofte vi møter en så forseggjort, intelligent og funny ramme rundt en nybilpresentasjon.

Stor familie
Og det vi møtte var altså det som Ford kaller 2-tonns Transit internt.

Transit-familien er stor, og egentlig er navnebruken lettere forvirrende. Men vi har altså Transit Connect som er liten, vi skal få Transit Courier som er enda mindre (kommer ved sommertider), og så har vi Transit Custom som til nå har vært den nye, som laster fra ett tonn og et stykke oppover.

Så har vi hatt den utgående Transit som bare heter Transit, som det nesten ikke ble solgt noen av i fjor, og så har vi dagens debutant, som altså også heter Transit.

Dette er en familie nye biler, meget større slekt enn den som forsvinner.

Som varebil kommer den i tre akselavstander, den lengste er ny og vil ligge under en bil som kan romme15,1 kubikk. 

Men det stopper ikke med de 3,95 meterne som den lange akselavstanden (L4) byr på. I chassisform kommer det også en L5 på 4,52 meter og en ramme på 5,15. Da begynner vi å snakke.

Det er selvfølgelig en rekke forskjellige kabinløsninger, det er persontransportører med inntil 17 seter, det er flere takhøyder og det er to grader av trim- og utstyrsnivå.

Hva som kanskje er såpass viktig at vi får gjengi det konkret, er at Ford faktisk har klart å finne enda mer plass innenfor gitte mål. I snitt, sier de, har de 10 prosent økning av lastevolumet sammenlignet med utgående modeller, samtidig som døråpningene er blitt enda større.

Viktige detaljer
Det er denne type arbeidsplass-forbedringer som kanskje imponerer mest. At L2 har fått plass ti fire Euro-paller (den forrige fikk inn tre) og samtidig har tryllet frem en ekstra kubikk, er detaljer som betyr noe.

Selvfølgelig betyr det også noe med en liste over elektroniske hjelpemidler på høyde med det du finner i en temmelig dyr premium limousine, og det betyr noe med enda bedre seter og en kjørestilling der rattet snart er personbilvertikalt. 

På chassis- og drivlinjesiden bør det vel nevnes at denne kan dra i den enden du måtte ønske, og, dersom du vil ha den til å trekke på alle fire, kan du få det også. Den er da basert på det bakhjulsdrevne alternativet.

Motoren er 2,2-liters Duratorq-dieselen som befinner seg på et eller annet trimmingsnivå mellom 100 og 155 hk. I HDT6-utgaven har den et utslipp såpass lavt som 169 g/km – og tilsvarende lavt forbruk. 6 trinns manuell for alle.

Rimelig i drift
Fords folk la også stor vekt på at denne modellen skulle være klasseledende når det gjelder drift og vedlikehold. Serviceintervall er to år/50.000 km.

Og et eksempel var at etter 150.000 ville den utgående modellen ha tilbragt 5,4 timer på verksted, mens den nye vil kunne se frem mot 4,2. Teori selvfølgelig, men allikevel en indikasjon på hvordan det tenkes.

Ford har aggressive planer for denne modellen. Både globalt og lokalt. Den skal bygges både i USA (første gang den selges der) og i Russland, i tillegg til – som vanlig – i Tyrkia der de modellene vi får kommer fra. Og i Norge skal det selges 600 av dem – på et fullt år.

Kommer i mai
Det skulle ikke forundre om de nådde det målet i 2014 også, selv om de første modellene ikke er i landet før i mai. Og da bare i begrenset utvalg. De siste delene av hele rangen kommer vel ikke i produksjon før i september.

Prisene er ikke klar før i uke 8. Men de blir beskrevet som MEGET konkurransedyktige. (Hva ellers?) En egen Premium-pakke med bl.a. ryggekamera, adaptiv cruise-kontroll, parkeringssensorer rund baut og meget annet blir sågar karakterisert som Røverkjøp.

Vi har med andre ord noe å se frem til, i hvert fall når det gjelder markedsføring.

Som sagt, Ford er aggressive, også lokalt. De satser på å selge til sammen 4.600 medlemmer av Transit-familien i Norge i år, inkludert lille Courier (som bør få et full-års-salg på 1000 enheter).

I fjor solgte de 2,750 og endte som nummer fire på registreringsstatistikken. 4.600 ville gitt – og vil nok gi i år – en bombesikker fjerdeplass.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer