img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
GT med avgiftsrabatt
Golf GTE kan utfordre en GTI på bane. I tillegg kan den kjøre utslippsfritt over lengre avstander. Slikt belønner den norske staten med avgiftskutt.

Med fulladede batterier har Golf GTE en oppgitt rekkevidde på 50 kilometer, uten at du bruker en dråpe bensin. Har du i tillegg full bensintank, øker den potensielle rekkevidden til hele 939 kilometer. Slå den!

Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,15 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 35 gram per kilometer.

De fantastiske tallene oppnås ved å kombinere en 1,4-liters TSI-motor på 150 hestekrefter (110 kW) med en elmotor som yter hele 75 kW (102 hk).

I GT-familien
Når motoren drar sammen får man en samlet effekt på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter – ikke langt fra det en Golf GTI kan skilte med. Derfor har Volkswagen valgt å innlemme den som tredje medlem i GT-familien, sammen med Golf GTI og GTD.

Golf GTE har en potensiell toppfart på 217 km/t og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t. Bilen har verdenspremiere i Genève neste måned og kommer på markedet til høsten.

Og de norske Volkswagen-forhandlerne teller dager frem til introduksjonen, for med det norske avgiftssystemet, som belønner hybridbiler, blir dette en av de viktigste nyhetene i Golf-familien på lenge.

Billig i drift
Tenk denne bilen inn i din daglige situasjon – de fleste mennesker, i alle fall de som bor i tettbygde strøk, kjører godt under fem mil til daglig, og kan dermed klare seg med eldrift.

Når du så fyller opp bilen med familien for å dra på hytte i helgen, slipper du rekkeviddeangsten som er elbilbilistenes mareritt. Og drivstoffbudsjettet blir kraftig redusert siden du for det meste kjører på strøm.

Fra en vanlig stikkontakt i garasjen eller på husveggen, antyder Volkswagen en ladetid på tre og en halv time for tomme batterier. Med en kraftigere kurs reduseres ladetiden.

Dersom du vet at du skal gjennom en utslippsfri sone på kjøreruten din, kan du spare batteriene til du trenger dem og bruke bensinmotoren mens du kjører på landevei.

Batteriet har en kapasitet på 8,8 kWh og veier 120 kg, slik at bilen har en totalvekt på 1524 kg. Ladekontakten sitter skjult bak VW-logoen i grillen.

Girkassen er en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Volkswagen har plassert elmotoren sammen med girkassen.

«DNA-bryter»
Golf GTE kan kjøres i forskjellige modi – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks fra begge motorer.

Utseendemessig har Golf GTE sin egen profil. De C-formede kjørelysene og den blå stripen som løper på tvers gjennom lykter og grill, spiller på elbil-egenskapene. Men alle andre designelementer peker på GT-egenskapene.

Relasjonen til GT-modellene kommer frem også i interiøret, blant annet gjennom setetrekk, pedaler og sportsratt. Også her er den tradisjonelt røde GTI-dekoren erstattet med blått.

Oversiktlig
Den store berøringsskjermen på dashbordet har de funksjonene du finner på vanlige Golf-modeller, men kan i tillegg vise informasjon relatert til den hybride drivlinjen – som energiflyt, potensiell kjørelengde, statistikk over nullutslipp og så videre.

Gratisapp’en Volkswagen «Car-Net e-Remote» setter eieren i stand til å sjekke og styre en rekke funksjoner fra en smartphone, som å tidsstyre klimaanlegget mens bilen står til lading, sjekke rekkevidde, finne nærmeste ladestasjon osv.

Naturlige konkurrenter er Toyota Prius Plug-in Hybrid og Opel Ampera, men begge disse har meget begrenset salg i Norge, med henholdsvis 10 og 6 registreringer hittil i år, så Harald A. Møller har nok mer ambisiøse planer for Golf GTE.

Det skal bli interessant å se hvor Golf GTE havner prismessig, men det får vi ikke vite før nærmere lanseringen til høsten. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer