img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Grillfest hos Hyundai
Da Hyundai fikk ny designsjef for nesten 10 år siden, var grillen den første jobben han gikk løs på. Nå er de endelig kommet frem til den endelige utgaven – sier de.

Av en eller annen grunn har jeg problemer med å skrive en historie der jeg ikke har hatt anledning til å ta fotografier mens jeg prøver å finne ut hva det dreier seg om. Dette er en slik historie.

Hyundai inviterte til besiktigelse av årets Genève-konsept. Inne i et topphemmelig designstudio. Kameraer beslaglegges, mobiltelefoner forsegler.

Intrado
HED9 er kodenavnet – Hyundai Europa Design. Denne gangen er bilen døpt Intrado – det blir påstått at det er navnet på undersiden av en flyvinge (aldri hørt det før) – «det området der det skapes løft» som det heter i pressemeldingen.

Akkurat den skjønner jeg ikke, for det første er det langt fra ønskelig at en bil skal generere løft, for det andre er det like mye løft på oversiden av en vinge – bare at der er det et sug, mens det er et trykk på undersiden.

Glem det. Jeg spurte nemlig Peter Schreyer om hvordan det gikk med flygingen hans.  Schreyer har vært sjef for Kias design siden 2006 og har vært løftet frem som bedriftens superstar.

Nå har storbror overtatt ham, han er blitt topphoncho for både Hyundai og Kia design, og inntok stjernerollen på Hyundai-presentasjonen. (Til de grader at det lenge var usikkert om han ville finne tid til denne forestillingen. Hadde han ikke kommet, hadde den ikke blitt arrangert.)

Høytflyvende
Han hadde nemlig latt sertifikatet gå ut, alt for mye å gjøre, i lufta mellom Frankfurt og Seoul hele tiden, men da er det jo andre som flyr.

Men nå hadde flyklubben hans kjøpt inn et nytt (gammelt) fly, en Bölkow 208 – samme fly som svenske von Rosen fløy i Biafrakrigen i 1969. Men da i den originale svenske utgaven fra Malmø Flygindustri, MFI-9 het den da.

Schreyers eksemplar ble lisensbygget på den fabrikken som egentlig stammet fra Messerschmitt. Så han hadde frisket opp alle papirene, og var aktiv i lufta igjen.

Og det store maleriet av P 51 Mustang har han fremdeles på veggen i leiligheten sin… og sånn kunne vi holdt på i mange mil, hadde det ikke vært for at noen surrete journalister absolutt skulle ha ham til fortelle om designen på den nye konseptbilen.

Som han har hatt omtrent ikke noe med å gjøre. For dette er et av de gjennomførte Thomas Bürkle showene igjen. Med bevisst holdning til oppgaven og med god forklaring på hva og hvorfor, og han virker alltid like oppriktig skuffet når jeg ikke liker det jeg ser.

Øye-støy
Alt for mye øye-støy, denne gangen, var min kontante avfeiing nå. Dels hadde jeg fremdeles den superenkle Citroën Cactus på retinaen, og dels syns jeg Crossovere med friluftsliv-antydninger for lengst har gått ut på dato.

Men det vi gjorde var å gå gjennom alle konseptene hans fra den første HED2, også døpt Genus, fra 2006. Da hadde han kommet fra BMW som Hyundais europeiske designsjef.

På den bilen hadde han begynt å jobbe med grillen. Det var da han startet med en skikkelig heksagon, riktignok brutt av en bred bjelke på tvers, midt på. Dette temaet har han sakte og sikkert utviklet til den grillen vi så på Intrado.

En utvilsom sekskant, men fortegnet i dimensjonene, og det at han også dropper rammen på toppen, er med på å gi det hele ekstra karakter.

Egenart
Schreyer må være fornøyd med det. Hans store oppgave nå, sier han, er å sørge for at de to merkene er distinkte på hver sin kant. Ingen kan forveksle den nye Hyundai-grillen med Kias som jeg fremdeles syns har alt for store smilehull på hver sin side av munnen.

Nå må det tilføyes at jeg har vel egentlig ikke sett verken den endelige grillen eller den endelige bilen ennå. Alt vi så var nemlig leirmodeller, rett fra modellstudioet. «Bilen venter vi med til Genève-utstillingen, så kan vi fremdeles holde spenningen vedlike», fikk vi vite.

Det var da jeg spurte etter Nico, av alle designerne var det han jeg helst ville snakke med, for interiøret var noe av det mer spennende ved denne bilen, at sannheten kom frem.

Nei, Nico Munkler, interiør-designer, var fremdeles i Torino, sammen med noen andre designere. Bilen var enda ikke helt klar, riktignok hadde de hatt et fotoshoot i går, men selv om Hyundai hadde ønsket å vise oss det ferdige resultatet, hadde de ikke kunnet.

Håndarbeid
De bygger som vanlig konseptet hos Vercamodel – en glimrende modell- og prototype-maker i Torino, som holder seg til den tradisjonelle oppskriften: Perfekt produkt – i siste liten.

Hvem jeg derimot kunne snakke med, og det er alltid like morsomt, var Tajo Osobu. Hun er ansvarlig for interiør-farger og -materialer, og har fremdeles mye morsomt å fortelle om Veyron.

Hun jobbet gjennom hele Bugatti-planleggingen, og er blant de utrolig mange som virkelig var inside i dette mytiske prosjektet, men som aldri har hatt høy nok profil til at de blir intervjuet når superbil-bladene skal forsøke å koke enda en ny suppe på denne slitne spikeren.

Selv gir hun blaffen, hun har nettopp oppdaget kiting og bruker all fritid på å finne neste eksotiske strand. Jeg forslo Lofoten.

Og så dukket Jochen Werne opp. Han har blant annet to år i det spennende Pixbo-studio til SAAB bak seg, der han jobbet under dagens Porsche-designsjef, Michael Mauer, og etter det hos Opel.

Så ble det Hyundai for 4-5 år siden – 300 meter unna Opel-studioet, begge holder til i Rüsselsheim. «Så da slapp jeg å flytte fra leiligheten vår i Wiesbaden».

Med andre ord, en hyggelig formiddag. Det ble ikke mye bil kanskje, men masse annet. Og disse bildene er altså alt jeg kan vise dere fra denne omveien.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer