img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
106 bilder i galleri
Skikkelig Ferrari museum
Nå er det åpnet en tredje bygning i forbindelse med det gode Ferrari-museet, det i Modena (og ikke det som ligger vegg-i-vegg med fabrikken). Legg det inn på sommerferieruten!

Jeg har ventet lenge på en anledning som denne. Jeg besøkte nemlig Ferrari-museet like før jul, og hadde med meg en del bilder som jeg gjerne ville vise frem.

Nå er anledningen her.

Den 18. februar var Ferrari-sønn Piero og Ferrari-sjef Luca di Montezemolo på plass, sammen med en rekke dignitærer, for å åpne den tredje bygningen som ligger under Enzo Ferrari Museet i Modena.

Den 18. februar, selvfølgelig for å gratulere hovedpersonen med dagen. Enzo Ferrari ble født 18/2-1898 (selv om han har forsøkt å tåkelegge/mystifisere det faktumet også – alt for å skape myter).

Frosset i tid
Museet ligger der Enzo Ferrari vokste opp. Barndomshjemmet står der fremdeles, det var der faren, Alfredo, drev et enkelt mekanisk verksted og hvor ungene gikk på skøyter på kanalene om vinteren og drømte om å bli verdensmestre.

I det huset skjer det ikke stort. Vi finner en tro kopi av Ferraris kontor, fyllepennen hans ligger der, vi får den fascinerende historien om hans fiolette blekk, men det hele er en slags kronologisk historie, mest med bilder og tekst, men også med en hel del gjenstander, godt skjult under tykt glass.

Den nye hallen har, akkurat som hoveddelen av museet, fascinerende arkitektur – bygget er formet som panseret på en Ferrari racer fra 50-årene. Innvendig får du 100 års historie med masse film og lysbilder, og en rekke av merkets mer historiske biler.

100 år
Og du får heldigvis mye mer enn bare Ferrari. Her er det 100 års Modena motorhistorie, pluss litt kunst og kultur. 

Men fremdeles er det hovedhallen – en stor Ferrari-gul struktur med en enorm glassvegg på den ene siden, og delvis gravd ned under jorden – som er den store attraksjonen. Der har de stadig varierende utstillinger, jeg har vært der fire ganger på to år, det var alltid en ny utstilling på plass. Og katalogene de produserer er for det første glimrende, med masse stoff laget spesielt for akkurat den utstillingen, og for det andre er de meget rimelige i innkjøp.

Noen er sågar på både engelsk og italiensk også. 

Grand Prix
Da jeg var der nå sist var temaet Formel 1 – eller Grand Prix skal vi kanskje kalle det. Det var antydninger av førkrigsbiler der også.

Det var stor variasjon i utvalget, de fleste bilene var svært sentrale i racing-historien.

Selvfølgelig var det mange vi manglet, men solsiden var at en rekke av dem kom fra italienske samlinger. Altså levende biler som ofte var ute og blåste spindelveven ut av eksosrørene.

Og siden de kom fra italienske samlinger, hadde de ikke i samme grad det «Goodwood-preget» som karakteriserer kjente historiske racerbiler fra England eller USA.

Jeg må nok også innrømme at jeg får litt klump i halsen når jeg møter en av Ferrariene fra Donelli-samlingen, T4-modellen med startnummer 12, og ikke med Gilles Villeneuves ikoniske 27.

Donelli som lager glimrende vin «samlet» på Villeneuve da han herjet på banene som verdens beste racerbilfører – den kombinasjonen, Ferrari / Villeneuve / Donelli, er det noe eget med

Pensum
Som du kanskje ser av bildene er et racerbilmuseum faktisk også pensum for italienske skoler.

Her treffer du både barnehage-flokker, folkeskolebarn, stivt uniformert fra katolske institusjoner, eller ungdom fra videregående skoler som lærer om italiensk racing, racing-tradisjon og racing-glorie.

Dette anlegget, inklusive det nye bygget, er en ganske komplett Ferrari-presentasjon som er helt renset for den hysteriske hypen du finner i Maranello.

Det skal de forresten ha: jeg har tidligere vært lettere sarkastisk overfor det museet som ligger ved fabrikken.

Men sist jeg var der hadde de faktisk to interessante spesialpresentasjoner. En som viste noen av de forslagene til Enzo som ikke ble noe av. Og en annen som viste en rekke prototype- eller eksperiment-Ferrarier som i kamuflert utgave var brukt til forskning og utvikling.

Se ikke bort fra at jeg viser dere de bildene også, en dag.

To-spann
Montezemolo presiserer at disse to museene, som nå samarbeider til de grader at det er felles inngangsbillett og shuttlebuss den halvtimen som skiller de to anleggene fra hverandre, har hver sin oppgave.

Maranello skal vise Ferrari i dag, og kanskje litt i går også, men i hvert fall ikke forgårs – og så skal de vise mye Ferrari fremtid.

Mens Modena skal være historiebiten.

Hvis sjefen virkelig blander seg skikkelig opp i dette, kan vi kanskje regne med god smak i Maranello også fremover.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer