Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Inntil BMW eventuelt bestemmer seg for å bygge en M5 Touring, noe de neppe gjør, fins det vel bare to direkte konkurrenter til nykommeren fra Jaguar – Audi RS6 Avant og Mercedes E 63 AMG T. Vi snakker rommelig stasjonsvogner med ekstreme ytelser. Jaguar XFR-S sedan har vært på markedet et års tid, men nå følger den britiske produsenten opp med en XFR-S Sportbrake som debuterer i Genève neste uke. Drivlinjen er den samme som i sedanen – nærmere bestemt en 5,0-liters kompressormatet V8 som sender 550 hestekrefter og et maks dreiemoment på 680 Newtonmeter til bakakselen. Girkassen er en 8-trinns automat. Jaguar skryter av et bagasjerom på 1675 liter, og det stemmer når du legger ned baksetene. Vil du ha passasjerer i baksetet, må du nøye deg med en kapasitet på 550 liter, hvilket nesten tilsvarer det Audi varter opp med, men som kommer til kort i forhold til AMGs 695 liter. Med hensyn til ytelser oppgir Jaguar null til hundre på 4,8 sekunder, også her må de se seg slått av E 63 AMGs 3,8 sekunder og RS6’s 3,9 sekunder. Når det gjelder toppfart stiller imidlertid Jaguar i særklasse, de har nemlig droppet den obligatoriske sperren ved 250 km/t og lover i stedet 300 blank. Om den norske importøren tar inn Jaguar XFR-S Sportbrake må du regne med en prislapp på nærmere to millioner kroner – sedanen koster nemlig kr 1.801.900.
|