Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Clubman oser av sjarm og egenart, men som stasjonsvogn betraktet er den ikke særlig praktisk. Det kan neste generasjon Clubman bli, for vi kan regne med at produksjonsmodellen blir ganske lik på konseptet som vises i Genève når det gjelder mål og utforming. LES: Våre førsteinntrykk av ny Mini Det første man legger merke til er at den spesielle dørløsningen som kjennetegnet Clubman, med en ekstra halvdør på høyre side, er borte. I stedet har den fått fire vanlige dører. Mer praktisk, så klart, men blir ikke dermed også noe av sjarmen borte? Bakdørene er imidlertid kopiert fra forgjengeren – i stedet for en topphengslet dør, som de fleste kombier og stasjonsvogner har, er Clubman Concept utstyrt med to sidehengslede dører. Selv om Clubman fortsatt har et utseende vi assosierer med Mini, er det ikke mye igjen av den opprinnelige ideen når det gjelder format. Den har nemlig vokst seg kraftig ut av sin opprinnelige ham – lengden er økt med hele 26 cm og bredden med nesten 17 cm. Clubman Concept har en lengde på 422 cm, en bredde på 184 cm og en høyde på 145 cm. Det gjør den hele 13 cm lengre og 6 cm bredere enn en Countryman – den hittil største Mini. Sammenlignet med Norges mest solgte bil de siste årene, Golf, så er Clubman 3 cm kortere, men hele 5 cm bredere, Høyden de to imellom er den samme. Bilen tar med andre ord steget over i et nytt segment. Interiøret preges av de samme elementene som vi finner på den nye Mini hatch, selvsagt i overdrevet form i konseptbilen. Det går nok fortsatt en stund før vi får se neste generasjon Mini Clubman på veien, men kanskje står den i produksjonsdrakt på høstens Paris-utstilling.
|