img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
95-grams utstillingen
Akkurat i tide til at Genève-utstillingen åpner, bestemte EU seg for å sette en utslippsgrense på 95 gram CO2 for 2021. Dermed er en av EUs merkeligste kompromissforestillinger kommet enda et skritt videre.

Da vi var på Frankfurt-utstillingen i fjor høst, var det tyske riksdagsvalget ennå ikke avgjort og Angela Merkel var slett ikke skråsikker.

Hun samlet derfor stemmer overalt hun kunne, blant annet i Messe Frankfurt da hun åpnet IAA der i september og lovte den applauderende tyske bilindustrien at hun skulle sørge for løsere utslippsregler enn de som da var foreslått.

Det var ikke første gang hun viste rørende omsorg for den stakkars, nedkjørte tyske bilindustrien.

I juni i fjor hadde EU Parlamentet vedtatt ganske tøff tilstramming av utslippskravene, og alle regnet med at et toppmøte av regjeringssjefene, som vanlig med slike saker, bare skulle strø sand på lovforslaget allerede dagen etter.

Da var det nemlig et toppmøte i Brussel.

Og der ble den ikke vedtatt.

Det fantes ikke antydning av sand, men heller ikke antydning av noe man i så fall kunne strødd den på.

Flertallet av medlemsstatene, fortalte avisartikler i etterkant, var for de nye kravene. Dermed klarte ikke tyske diplomater å samle et flertall som ville stemme mot. Så den irske statsministeren, som akkurat da var president i systemet, fjernet like godt hele forslaget fra agendaen så det ikke ble noe å stemme over!

Fru Merkel hadde, som man sier, satt seg på stakkaren – det vakte litt oppmerksomhet i etterkant.

Men det hele startet allerede sommeren 2012 da det viste seg at også de tyske fabrikkene, på tross av all sutringen i forkant, var på god vei mot å møte EUs krav om flåteutslipp ikke over 130 gram CO2/km i 2015. 

På den tiden hadde både Toyota, Peugeot og Citroën sammen med Fiat allerede oppfylt kravet, fire år før fristen, og da et overvåkingsorgan som heter European Federation for Transport and Environment holdt opptelling, lå alle de europeiske produsentene, bortsett fra Mercedes, blant de ti-på-topp av de beste utslipperne.

Men da Forbundsvalget var over og Merkel igjen var Forbundskansler, var det åpenbart at spesielt de tre store premium-produsentene hadde klare syn på 2020-målet.

Hva som var årsaken denne gang er ikke klart, men da medlemslandenes miljøvernministre skulle stemme over et kompromissforslag, som skulle gjøre Juni-forslaget litt mer spiselig, ble hele avstemningen utsatt igjen.

Avisartikler antyder at nå var det Storbritannia, Frankrike (som – forteller konspirasjons-elskerne – tidlig gjorde en avtale med Tyskland som ville åpne for fransk statsstøtte av PSA) og Polen – av alle – som droppet sin tidligere støtte for 95-grams kravet og 2020 og for de ikke veldig liberale «super-kreditter.»

Siden et nytt forslag nå er vedtatt betyr det kanskje at fabrikkene kan begynne å jobbe igjen, uten at vi blir bedt om å synes synd på dem enda en gang.

Det vedtaket sier 95 gram/km for 95 prosent av de NYE biler i 2020. Og 100 prosent av de nye bilene skal møte kravet i 2021.

Men på en eller annen måte vil det bli individuelle krav til individuelle produsenter, og det blir heklet et ganske finmasket nett av såkalte super-kredittene.

Lager du mange nok null-utslippere, blir det regnet inn i flåteutslippet, kanskje til og med med en favorabel faktor, slik at du fremdeles kan selge noen hardcore S-Klasser, A-Åttere eller 7-serier uten straff.

Men frykt ikke. Et strengt flåteutslippsregime har vært praktisert i USA i mange år. Det er ikke akkurat slutt på salg av Ferrari og Lamborghini der nei. En og annen ny Rolls finner du fremdeles også i Hollywood.

De kundene har råd til å betale den «boten» produsentene blir ilagt for ikke å oppfylle kravene.

Det samme blir nok tilfelle i Europa – luksusbilkranen skal ikke skrus helt igjen.

Men jeg skal vedde på at 95 blir årets tall i Genève. Det eneste jeg ser kunne fjernet interessen fra akkurat denne saken, var dersom tyskerne satte ned toppfarten på motorveiene til 95 km/t. Og da ville 95 fremdeles være det tallet du tenkte først på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer