Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg blir så glad når jeg kommer bort på Sbarro-standen og ser at den gamle helten er mer spinnvill enn noen gang. En ting er å lage noe rallycross-lignende av en Tesla, eller å gjenskape, ganske smakfullt faktisk, en vintage Royale-aktig sak. Men noe helt annet er å ta en gammel Ferrari-motor man har slengende og sette på to hjul foran, pluss to bak, nesten null i sporvidde, og utstyre det hele med mc-ratt og mc-pedalsett. Første gang man girer en Ferrari med tå-opp? Mindre bil Og for å fylle opp arealet har vi fått auksjonsfirmaer, pop-radioer, Auto Scout – bruktbil på nett, de store forlagene er flyttet fra periferien til midt på gulvet, sågar de elektriske testbilene som før sto utendørs, er nå havnet under tak – ikke bra for utstillingens prestisje. Det er vanskelig å si hvorfor det blir sånn, og hvorfor det nok er færre store nyheter enn det pleier å være. Selvfølgelig vet vi at Europas bilmarked er ganske deprimert – selv om vi nå kan se tilbake på fire måneder med jevn økning, og alle prognoser snakker om noen prosent opp i år. Men når vi snakker show-faktor, er det åpenbart at Dubai og Shanghai, for ikke å snakke om New York og kanskje til og med Delhi, er festligere enn midt-i-Europa akkurat nå. Derfor er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å få høre ganske mange blaserte «Ækkenonyttjo» i morgen, og vil oppleve at de fleste har reist hjem onsdag. Mange godbiter Touring kommer jeg til å glede meg over, og jeg er positivt overrasket over at Pininfarina stiller. Bertone gjør det ikke, ikke særlig uventet dessverre. Det er en mengde av foredlerne som skal vises oppmerksomhet, ABT er alltid verd et besøk, og nå er de jo blitt formel-racere også. Gumpert er ikke bare ikke konkurs, de har jommenmeg kommet med en ny modell også. Danskene viser for første gang på en stor utstilling sin superbil Zenvo, ut fra mottoet «Kan Königsegg, så kan vel vi» går jeg ut fra. Mens Königsegg viser sin En til en, endelig, bare fem meter fra Bugatti-standen, begge vil jo være verdens raskeste. Og ti meter unna står Pagani som har jazzet opp en Huayra slik at det virker som om også han vil ha et ord med i det laget. Innfridde forventninger Småbilene fra PSA og Toyota virket veldig hygieniske, mens konsulentfirmaer som MBTech og Edag og Magna hadde sin oppfatning av hvordan fremtiden skulle se ut. Alt dette og meget mer på to kjappe timer gjennom haller der det fremdeles ble jobbet overalt, og hvor svært meget var skjult bak enorme gardiner hengt ned fra taket. Men jeg kan ikke unnlate å nevne Fjorårets Bil før jeg går av lufta. Det ble, som du sikkert vet, Peugeot 308 som banket grensesprengere som Tesla og BMW i3. Nå har denne kåringen aldri vært beskyldt for å komme til avgjørelser som i særlig grad speiler kundenes smak, ei heller har juryen valgt biler som har inspirert hele bransjen til å følge etter. Men se på hvordan stemmene ble gitt og få deg en god latter. Ekstremt geografisk konsentrert er en ting. Men at alle tre svenskene ga ett eneste poeng til en av verdens mest avansert biler, i3, blir helt latterlig. Årsaken er sikkert at bilen «bare» skåret fire stjerner i Den Hellige Skrift, EuroNCAP (fordi de var litt svake i fotgjengerbeskyttelse). VW-show Jeg tror jeg kan garantere at det eneste som er virkelig interessant i konsernet nå, forsøket på å kjøpe resten av Scania (som VW-aksjonærene har senket VW-aksjekursen på og Scania-aksjonærene er lunkne til) ikke vil bli noe stort tema. Ei heller salgsutviklingen i Europa og lett modifiserte (kan man si) bonuser til arbeiderne. Eller den trege omsetningen i USA. Det blir sikkert en festkveld, der morgendagens nyheter blir presentert på scenen. Jeg regner med at du får høre mer derfra, hvis ikke alt har gått galt har vi minst en mann der. Mens du venter på det kan du jo bla gjennom de første instamatic-innslagene fra årets. Og da skjønner du sikkert hvorfor jeg gleder meg som et barn til de neste dagene. PS!
|