Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Silly lastebil-season LASTEBIL: Scania vant på målfoto nyttårsaften 2013/14. Nå er situasjonen en annen. Volvo tok alene 50 prosent markedsandel over 16 tonn i februar. |
||||||||||||||||
REGISTRERINGER: Basert på første to måneder 2014, målt mot første to måneder 2013, ser lastebilmarkedet lyst ut. Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en framgang på 5,2 prosent for alle lastebiler over 3,5 tonn. Ser vi på klassen over 16 tonn separat, er fremgangen 5,5 prosent. Merk for øvrig at tallene vi refererer er eksklusive lastebilregistrerte campingbiler, som har gått tilbake i samme periode. (Derfor er totaltallet på statistikken for samtlige lastebiler nesten uforandret, 822 i år mot 816 i fjor). Silly season Det er imidlertid all grunn til å ta denne hyggelige trenden for ekte lastebiler med en klype salt, i hvert fall som grunnlag for utviklingen resten av året. Årsaken til de tilsynelatende hyggelige tallene, er etter alt å dømme den uroen i systemet som overgangen fra Euro 5 til Euro 6 har skapt. Den plutselige bestillingsboomen i andre halvår 2013, av lastebileiere som ville sikre seg Euro 5-biler før overgangen, påførte produsentene og påbyggere leveringsforstoppelse og kraftig forlengelse av leveringstid. Svært mange av bilene som figurerer på statistikken for januar og februar i år, er derfor biler som normalt skulle vært levert før nyttår. Omvendt fortegn? På mange måter kan leveringene fra de enkelte merkene leses med omvendt fortegn: De som nå har negativ vekst på statistikken i 2014, er dem som fikk ut bilene til kundene før årsskiftet. Slik er akkumulert volumet og markedsandel per 1. mars 2014 og endringen fra 2013 i klassen 16 tonn og over: 1. Volvo 272 biler, 43,2 % andel, 39,5 % vekst For svak vekst De fleste lastebilimportørene venter samtidig i en betydelig dipp i andre kvartal 2014 i kjølvannet av Euro 5/6-overgangen. Strengt tatt er «veksten» på rundt fem prosent derfor urovekkende svak. Det betyr at totalmarkedet kan bli tungt å hente inn. Både Scania og Mercedes startet året spesielt svakt (i forhold til ambisjoner), men det er samtidig grunn til å tro at fordelingen mellom merkene «normalises» frem mellom sommeren. De nevnte to merkene ligger fremst i køene med leveringsklare Euro 6-biler, og vil profitere på dette i andre kvartal mens Volvo og MAN ennå venter på sine mest norges-tilpassede motorer. Segmenter i ulage Det er samtidige betydelige forskjeller i utviklingen mellom de forskjellige vektklassesegmentene. Februar-tallene er tidlig materiale å bruke som trendindikator for året, men vi tar dem likevel: 3,5-7,5 tonn: 52 biler, opp 37 %. VW stormer frem med sin Crafter. Opp- og nedturer for de fleste altså. Men spesielt i vektklassene 10-22 tonn er det den nye Renault/Volvo-konstellasjonen som så langt runger med sitt fravær. Forhåpentligvis sparer de bare på godsakene, for så å kunne mate på utover året.
|