Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fjor var Apollo-modellen til Gumpert matt rød. Litt tilbakeholdende kanskje, fordi firmaet nettopp var reddet fra en trist konkurs. I år har han også en av sine mektige Apolloer der. Biturbo, V-åtter, litt over fire liter og 750 hester og i hvert fall 360 km/t. Men denne gangen i skinnende mørkerødt og skinnende krom – en virkelig «her-kommer-jeg» fremtoning. Fullt så mye brøstkassa frem var ikke hans nye Explosion. Den var faktisk litt forsiktig i designen. Men tok du deg tid til å lese spesifikasjonene var det ikke mye beskjedenhet til stede. 2-liters firer, 420 hester, tre sekunder til de første 100, lenger har de ikke kommet i testingen. Det hviskes imidlertid om 300 pluss og snakkes høyt om at de er klare til å selge den til deg nå, for så vidt over 100.000 euro. Motor foran og firehjulsdrift, og på mange måter en oppfriskning av hva Audis skikkelige Quattro Coupéer sto for for 25 års tid siden. Denne er nesten like lite pen også. Og syns du prestasjonene i den lille eksplosjonen allikevel ikke er høye nok, har de en Explosion S i bakhånd. 2,5 liter og 510 hester. Det er så mye R4 og R5 teknologi i denne bilen nå, at i tillegg til hovedkontoret og «fabrikken» i nærheten av Leipzig, har de også fått adresse i Audi-byen Ingolstadt. Kortere vei til kilden, åpenbart. Og en by der Roland Gumpert føler seg skikkelig hjemme. Det var herfra han mesterhjernet Audis rally-dominans i 80-årene.
|