Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Første gang jeg traff MBTech var på lastebilutstillingen i Hannover i 2012. Da var selskapet 100 prosent eid av Daimler, og jeg kalte produktet deres for «En anti-Mercedes fra Mercedes». Siden den gang er 65 prosent av dette hi-tech utviklingsselskapet, opprinnelig en satellitt til Daimlers forsknings- og utviklingsavdeling, solgt til franske AKKA Research. Stort nettverk Og for å fortelle om den nye kombinasjonen var de altså kommet til Genève. Plassert på trygg avstand fra Mercedes-standen, for eksternt hadde ikke disse mye med Stuttgart-bilen å gjøre. Bilene var ikke en gang 35 prosent i nærheten av å ligne, på toss av at det er den andelen Daimler fremdeles har i selskapet. Link&Go Den er lagt opp for autonom kjøring, men på en to-modus-måte. Den kan betjenes av en fører, men kan også fikse jobben selv for å venne føreren til at han er satt ut av spill. Eldrevet selvfølgelig, med det de kaller «mange nye in-car funksjoner». Der tenker man nok først og fremst på den type smartfon internettoppkobling som egentlig ikke er helt oppegående ennå. Og tilrettelegging for bildelingstjenester ligger selvfølgelig i ryggmargen på slike utviklere nå. Storebror, som ser litt mer moderne-SUV ut, med en skikkelig front, er da selvfølgelig Link&Go 2.0. Her er konnektiviteten (det heter vel snart det på norsk?) så integrert (eller blir det smør på flesk?) at bilen faktisk blir enda en innbygger av byen, påstår han som forsøkte å forklare meg det. Her er alle elemetene lenket sammen: byens innbyggere, de som bruker systemene aktivt og systemene selv. Autonom By wire kontroll til alle de fire motoriserte og styrbare hjulene finner vi her. Nye strategier for regenerering og bremsing. Og den byr på helt nye og til nå ukjente tjenester (som de kaller det) på innsiden av bilen. Jeg tror bare de tenker på uvanlige setekonfigurasjoner, muligheter for å få tiden til å gå når bilen gjør jobben for dem, og muligheter til å bruke den til alt, småbuss, luksuslimo, varetransport. Det er ganske påfallende hvor mange forskjellige innpakninger som dukker opp, selv når man bruker nesten de samme ordene og begrepene om innholdet.
|