Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for ny F1-sesong Søndag 16. mars starter en ny Formel 1-sesong. En av Norges fremste eksperter på sporten, Atle Gulbrandsen som kommenterer løpene på Viasat Motor, deler sine tanker med oss. |
||||||||||||||||
Foran årets Formel 1-sesong har sporten gjennomgått noen av de største endringene på svært mange år – og det betyr blanke ark for alle teamene og mer spenning enn på lenge! Den største endringen foran årets sesong er at de gamle 2,4-liters V8-motorene er borte, og er erstattet av små 1,6-liters V6-motorer med turbo – med et maks turtall på 15 000 o/min. Disse motorene vil ha rundt 600 hestekrefter, men dagens F1-biler er jo hybrider, så de har en elmotor i tillegg, hvor de henter ut energi fra bremser og eksos. Bilene får dermed 160 hestekrefter ekstra som de kan bruke i inntil 33 sekunder per runde. I praksis ser vi at bilene foreløpig er litt langsommere enn før, blant annet fordi bilene nå veier 690 kg, men det tror jeg ikke er noe TV-seere vil tenke så mye over. Det som er mer interessant er at teamene med Renault-motorer har slitt på testingen – og et av disse teamene er Red Bull. Det virker altså ikke som Red Bull skal dominere i år, og det er også ventet at mange vil bryte på grunn av tekniske problemer – noe vi nesten ikke har sett i Formel 1 de siste årene. I år er det også sånn at en fører kun kan bruke 100 kg med bensin i løpet av et Grand Prix-race – tidligere brukte bilene rundt 160 kg. Det geniale med både dette og hybridløsningene, er at Formel 1-teamene fortsetter å utvikle miljøvennlig teknologi som kommer vanlige bilister til gode. Bilene ser også litt annerledes ut i år. Frontvingen er litt mindre, og et nytt reglement i forhold til høyden på nesepartiet har gjort at flere team har biler med det vi kan kalle en slags pilspiss i fronten. Det ser kanskje ikke så pent ut, men er nok et eksempel på hva som kan bli resultatet når F1-designerne tolker et nytt reglement. Årets Formel 1 sesong består av 19 løp som i fjor, men Korea og India er borte. Nye løp på kalenderen er Østerrike, som er tilbake for første gang på 10 år – og en helt ny gatebane rundt Olympiastadion i Sochi. Noen nye førere er også på plass, og den mest spennende er danske Kevin Magnussen som skal kjøre for McLaren. Sverige har fått sin første F1-fører på 23 år, og det er Marcus Ericcsson som skal kjøre for Caterham, og får der japanske Kamui Kobayashi som teamkamerat. Ellers så har Daniel Ricciardo erstattet Mark Webber i Red Bull, og ny fører i Toro Rosso er Daniil Kyvat fra Russland. Felipe Massa har gått til Williams, mens Kimi Räikkönen har tatt over Massas plass i Ferrrari. Pastor Maldonado har erstattet Kimi i Lotus. Sergio Perez har gått til Force India, og skal der kjøre sammen med Nico Hulkenberg, mens Adrian Sutil skal kjøre for Sauber sammen med Esteban Guttierez. I år har vi altså førere fra både Sverige, Danmark og Finland i Formel 1, men fortsatt ingen nordmenn. Vi kan imidlertid trøste oss med at ”Oljefondet”, og med andre ord du og jeg, eier 4,5 % av Formel 1… Den mest kontroversielle endringen foran årets sesong er at det skal deles ut doble poeng i finaleløpet i Abu Dhabi. Noen mener dette kan gi seg utslag i et urettferdig resultat, men spennende blir det i hvert fall. Mitt tips foran sesongen er at Kevin Magnussen kommer til å overraske positivt. Jeg blir ikke overrasket om han vinner løp i sin første sesong. Selv om Red Bull har slitt på vintertestene tror jeg vi skal være forsiktige med å avskrive Sebastian Vettel helt. Men jeg tror ikke han kommer til å kjempe om seier i Australia. Fredag 14. mars braker det løs, og vi sender alt av treninger, kvalifseringer og løp direkte på Viasat Motor! Jeg kan knapt vente! Atle Gulbrandsen
|