img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Roding er kommet for å bli
For en idé å kalle opp en bil etter hjembyen! Spesielt når den heter Roding. Kunne du tenke deg en bil som het Elverum?

Parallellen er ikke helt gal. Roding ligger ikke langt fra grensen (Tsjekkia i dette tilfellet, og ikke Sverige) og er ikke ukjent med nærliggende Trysil-aktige vintersportssteder. Og er akkurat like mye i sentrum for hitech som Elverum.

Men allikevel har dette blitt hjemstedet til en nett liten sportsbil som vi har fullt med stor interesse, og stigende beundring, siden den bare var et glimt i øyet på noen studenter fra det Tekniske Universitetet i München.

Da er vi tilbake i 2007. To år senere kunne folkene bak prosjektet vise prototypen på IAA i Frankfurt. I mars 2011 begynte en forsiktig produksjon, og for to år siden hadde de sin første visning i Genève.

Bilen samlet så mange forhåndsordre at man bestemte seg for å ta dette virkelig på alvor. Hjemme i Roding åpnet man en ny produksjonshall, og i München åpnet man et eget design- og konstruksjonskontor.

Hitech
Men man gikk lenger også. Det ble startet en egen avdeling, Roding Technologies, for utvikling og produksjon av lette og kraftige strukturer på basis av fiberforsterkede kompositter.

På dette området kan de vise til samarbeide med selskaper som Porsche og BMW og mange av prosjektene gjøres i samarbeid med Krauss Maffei.

Det er slett ingen smågutt, og sammen vakte de stor begeistring da de på K, verdens ledende bransjemesse for plast og gummi, i Düsseldorf for et halvt år siden, kunne vise verdens første produksjonscelle for automatisk produksjon av lakkerbare kullfiberforsterkede komponenter, der produksjonssyklusen tar mindre enn fem minutter.

For å vise fordelene i praksis er det denne prosessen de bruker når de fremstiller den avtakbare takplaten som sitter på toppen av dagens Roadster.

Som altså sto i Genève igjen, attraktiv på en stygg/pen-svært-personlig måte.

Denne bilen kan du gå gjennom med finkam, du ser produksjonskvalitet over alt. Monocoqen og alt annet bygget av kompositter er egen produksjon, og alt av bærende metallelementer er produsert av de mest moderne numerisk styrte maskinen fra store alumuniumsblokker.

Drift eller grep
Fjæringen er fullt justerbar, og servo leveres bare på bestilling, som ekstrautstyr. Mottoet her er «Drifting eller grep – helt etter eget ønske».

Men selv om dette er en skikkelig sportsbil, med antydninger av track-day pretensjoner, har den også et godt utvalg komfort-argumenter. For eksempel et bagasjerom på 330 liter der du kan få med deg golfutstyr eller ski, så lenge de ikke måler over 175. cm.

Den bruker en seks-sylindret tre-liter som leverandøren, BMW, har gitt de spesielle karakteristikkene som passer til en Roding.

320 hk ved 6000 og et dreiemoment på 450 Nm som varer helt fra 1300 omdreininger og til langt uttpå kveldingen. Den driver bakhjulene gjennom en sekstrinner og en inntil 40 % sperrende Torsen-diff.

Lett og kjapp
Vekten er på imponerende 950 kg, og her har vi endelig en som skyter av at 60 prosent av den ligger på bakhjulene. Målene ganske kompakte: 411 x 202 x 119 cm og akselavstanden måler 250 cm.

Prestasjonene oppgis til blant annet 285 km/t og 3,9 til 100, men jeg skulle ønske noen kunne sette en måleenhet på kjørbarhet og morofaktor. Der tror jeg denne ville skåre høyt.

Du møter ikke mange av dem. 25-30 i året bygges det. Alle skreddersydd etter kundens ønskeliste.

«Det er nok ikke dette vi lever av, det er kullfiberbakingen», fikk jeg vite. «Men Roding Automobile er et virkningsfullt utstillingsvindu, og visittkort, for Roding Technologies».


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer