img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Juvelen fra Genève
Etter å ha gått i store utstillingslokaler en hel dag begynner bilene der å få et ganske hermetisk preg. Da er det deilig å se en lys levende1920-modell, åpenbart i (nesten) daglig bruk, parkert i duskregnet på utsiden.

Det er ikke ofte du bare snubler over en aldeles nydelig gammel bil, som er nydelig slitt og som har en nydelig patina og som åpenbart tilhører en som har forstått at biler, også de gamle, skal brukes og ikke bare pusses og vises frem.

Jeg så jo med en gang hva det var, alle som kan lese en grill ser jo det, og for alle andre enn oss norske er det jo ikke så underlig at et firma som het Piccard, Pictet & Cie døpte bilen sin Pic Pic. (Ikke fortell det til VG, de syntes det var vanvittig morsomt da Honda lanserte en bil som het Fit!)

Sjeldent syn
Nå har jeg ikke sett mange Pic Pic, av de 3000 som ble bygget mellom 1906 og 1923 vet jeg bare om en håndfull. Og denne visste jeg i hvert fall ikke om, for de jeg kjenner står på museum eller i en eller annen samling. Og denne var så visst ikke hermetisert nei.

Med kalesjen nede, og pent slitt der den skal være pent slitt, sto den på parkeringsplassen utenfor bilutstillingshallen i Genève, i lett yr og med et registreringsskilt fra Genève.

Men inne i hallen sto det også en Pic Pic som et stort skilt fortalte var en 1914-modell, som altså feiret 100 års dagen. Men ellers var den også like anonym. Men begge bilene hadde sin naturlige plass her – de ble produsert i Genève.

Det var imidlertid nesten det eneste jeg visste om merket da, så jeg ringte like godt til banken og spurte. For en av Genèves mer diskrete banker, de som jobber med formueforvaltning, heter nemlig Banque Pictet.

Og ganske riktig, kunne han som hadde hånd om bankens historiske arkiv fortelle, bilen tilhørte familien. De hadde kjøpt den tilbake fra en sveitsisk samler for 11 år siden, og den var en R2 modell.

Den Pictet som opprinnelig hadde vært med på bilproduksjon var i nær slekt med den Pictet som hadde arvet banken og førte den videre.

Lang historie
Jeg kan godt fylle en utgave av BIL med Pic Pic historien nå, etter at jeg har lest meg opp. For eksempel om lisensavtalen de hadde med noble Hispano Suiza, eller om en av de tidlige Piccard’ene som – tro det eller ei – bygde turbinene til vannkraftutbyggingen av Niagara.

Men jeg nøyer meg med disse bildene (legg merke til at den har fremdeles sin opprinnelige Klaxon – på fransk var lenge klaxoner et verb som betydde å tute) som forteller en del om et ganske hyggelig kjærlighetsforhold.

Og hvis du klarer å lese karosseriskiltet på siden av bilen, fra en som heter G. Chesnot fra Courbevoie – den gang en forstad til Paris, vil du kanskje tro, som meg, at dette er en bil som ble bygget hos Gnome & Rhone i Paris. Moderbedriften i Genève konket nemlig, med solide 24 millioner sveitserfranc i gjeld.

Om Piccard, Pictet & Cie hadde gjeld til Pictet glemte jeg å spørre om. Men disse bankene pleier å være ganske konservative i sin forvaltningspolitikk. Bilproduksjon var ikke konservativ kapitalplassering.

Ukjent opphav
Men der får jeg ingen hjelp fra Laurent Christeller, han som bestyrer Pictet-arkivet. Han har en egen teori om at dette var en spesiell modell, bygget i Genève, men spesielt for det franske markedet, like før det hele stanset opp.

Det finnes imidlertid en annen skole, sier han, som holder det for sannsynlig at dette er en av svært få biler som ble bygget i Frankrike, og ment som markedsføringsverktøy.

Sannheten her får vi kanskje aldri vite.

Og dersom du syns at dette spørsmålet overhodet ikke spiller noen rolle, da kjenner du ikke gammelbilfolk.

PS!
Etter å ha sjekket ganske nøye tror jeg vi kan slå fast at karosseribygger G. Chesnot er en av de få parisiske karosserimakerne fra 1920 årene, karosserimakernes gullalder, som er kjent for å være kjent for absolutt ikke noe!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer