Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1. november i år trer nye EU-regler i kraft, og det innebærer at alle nye personbiler skal ha montert dekktrykksovervåkning (også kjent som TPMS, Tyre Pressure Monitoring System). Omtrent halvparten av bilene på markedet har separate dekktrykksensorer (se faktaboks) montert på ventilen, noe som medfører en stor ekstrakost for bileiere. - Dersom det er krav til dekktrykksovervåkning, gjelder dette alle typer dekk, også ved eventuelt senere bytte, forteller Håkon Rosendahl i Vegdirektoratet til bladet Bil. Ved feil på dekktrykket eller på sensorene vil en lampe lyse i dashbordet, og dette vil gi kontrollfeil på EU-kontroll, men bare såkalt 1er-feil – hvilket betyr at man kan kjøre fra PKK-kontrollen med anmerkning om at feilen må utbedres. Separate dekktrykksensorer er ikke billig. Hver sensor koster et sted mellom 700 og 1000 kroner – en ekstrakost på 2800 til 4000 kroner for hvert dekksett. Vanskelig hjemmebytte Enkelte biler krever også kalibrering for hver gang det skiftes hjul, hvilket betyr at man enten må ha egnet apparat (som fort koster noen tusen) eller at man må sende hjulskiftejobben på verksted. - Det blir en annen hverdag, sier Bjørn Neuberth i Panvulk. De selger tredjeparts dekktrykksensorer og -apparater til dekk- og bilverksteder. - Det blir enda mer bruk av dekkhoteller. Å gjøre jobben hjemme blir et problem. I tillegg vil det ta dobbelt så lang tid for dekkhotellet å skifte hjul med disse nye kravene, sier han. Ikke tilbakevirkende Kravene er EU-regler Norge er pålagt å innføre etter EØS-bestemmelsene, opplyser Rosendahl i Vegdirektoratet. Avgjørelsen i EU er gjort ut fra hensynet til både sikkerhet og miljø. Økt rullemotstand ved lavt lufttrykk øker forbruket, og dermed utslippet. - Som med annet regelverk som innføres kan det medføre økte kostnader, sier Rosendahl.
Fakta: Det er i hovedsak to teknologier som brukes for å sjekke dekktrykket. Utbredelsen mellom de to er omtrent 50/50. Den enkleste og billigste er ved hjelp av ABS-sensoren. Den registrerer økt rullemotstand over tid, og gir først utslag etter å ha kjørt en stund. Fordelen er at løsningen er billig, holdbar og i praksis vedlikeholdsfri. Så lenge ABS-sensoren fungerer, fungerer også dekktrykksfunksjonen. Den andre løsningen er dedikerte dekktrykksensorer montert på ventilen. Disse sender et trådløst signal (434 MHz) til én eller flere mottakere i bilen, og kan gi avlesning på dekktrykket umiddelbart i det man starter bilen.
|