Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vil utsette FM-stenging Etter planen vil FM-båndet bli stengt i 2017. Forutsetningene for stenging er ikke innfridd og det er for tidlig for bileierne, mener Bilimportørenes Landsforening, og ber Kulturdepartementet revurdere beslutningen. |
||||||||||||||||
Det var i oktober 2011 Stoltenberg-regjeringen tok avgjørelsen om stenging av at FM-nettet. I stortingsmeldingen om digitalisering av radio i Norge ble det fastsatt fem slukkevilkår for FM-nettet. Alle må være innfridd innen 1. januar 2015 for at FM-nettet skal slukkes i 2017. Blant vilkårene er at hele befolkningen må ha adgang til et digitalt tilbud, og halvparten av lytterne må lytte til digitalradio daglig i 2015. Det må også være utviklet teknisk tilfredsstillende og rimelige løsninger for bilradio. Dersom dette ikke er innfridd i 2015, må avviklingen av FM utsettes til 2019, står det i stortingsmeldingen. Kontroversielt - Vi ønsker å opprettholde FM-båndet og utvikle det digitale radiotilbudet parallelt. Tilbudet må gjøres så bra at lytterne selv velger å gå over til digitalradio. Det sa Ib Thomsen, som da var kulturpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet til E24 i februar 2011. Det sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL). Foreningen har nå skrevet brev til både Kulturdepartementet og Medietilsynet hvor de tar til orde for å utsette stenging av FM-nettet. I brevet viser BIL blant annet til en av forutsetningene i stortingsmeldingen: "I 2015 må det finnast rimelege og teknisk tilfredsstillande løysingar for radiomottak i bil. I dette ligg blant anna at adaptarløysingar gir eit stabilt og robust signalmottak. Dersom slike løysingar ikkje føreligg i 2015, må avvikling av FM utsetjast til 2019, slik at aktørane får tid til å utvikle aktuelle løysingar." For få biler leveres med DAB+ - Årsaken er at de aller fleste landene med store bilvolumer ennå ikke har fastsatt år for slukking av FM, eller har fastsatt senere tidspunkt enn Norge. Han mener derfor at DAB+ foreløpig sees på som ekstrautstyr på linje med for eksempel navigasjon. - Dette betyr også at ettermonteringsløsninger som kan integreres i bilenes "infotainment"-systemer ikke vil bli levert fra fabrikanter til mange biler som er noen år gamle. - Vårt bilvolum er for lite til at vi kan påvirke industrien. I 2013 ble det produsert mer enn 87 millioner biler i verden. Av disse ble det i Norge registrert ca. 180.000, eller ca. 0,2 %, sier Lillemork. Han sier at det finnes mange adaptere for ettermontering, men mener at disse generelt ikke oppfyller kravet i slukkevilkåret om at det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger. Ifølge BIL er løsningene ikke fullgode og/eller er relativt dyre. De mener at det derfor vil være forhastet og unødvendig å slukke FM-nettet allerede i 2017, begrunnet med følgende:
- DAB+ er utvilsomt kommet for å bli og gir allerede merverdi. Bilimportørene hilser dette hjertelig velkommen, sier BILs tekniske direktør. Han viser til at DAB+ blir godt markedsført av forskjellige aktører, deriblant bilimportører og bilforhandlere. - Dette er bra og må fortsette med uforminsket styrke. Men samtidig behøver ikke dette å innebære slukking av FM så tidlig som i 2017, lenge før de fleste andre land. - En slukking som strengt tatt ikke er nødvendig og kunne skape negative reaksjoner, både overfor myndighetene og bilbransjen. Vi mener at slukketidspunkt for FM-nettet ikke må være tidligere enn 2019, sier Tore Lillemork.
|