Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene, NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har kommet med et interessant forslag. For første gang legger de frem noe som faktisk har med sikkerhet for dem utenfor bilen å gjøre. Til nå har det meste gått i sikkerhetsseler, og air bags, og kollisjonstester og slikt, men nå har NHTSA oppdaget at kanskje så mange som 210 dødsfall og 15000 skadetilfeller hvert år skyldes at noen rygger over noen. Spesielt virkningsfull blir denne skremmende statistikken når det fortelles at barn under fem år er representert i nesten en tredel av alle dødsulykkene, mens folk over 70 utgjør 26 prosent. Derfor, sier NHTSA, bør alle nye biler (definert som de under 10.000 pund – 4500 kg - og som da også omfatter småbusser og lette trucks) utstyres med ryggekamera fra mai 2018. De har allerede definert tekniske data også, både med hensyn til siktstrekning og -vinkel, og displayets plassering på dashbordet. Felles ønske For noe som heter Alliance of Automobile Manufacturers har lenge jobbet for å bli kvitt kravet til sidespeil på vanlige biler. Og nå ser de at obligatorisk ryggekamera i en litt utvidet utgave, endelig vil kunne erstatte utstikkerne på begge sider. I de fleste land er det nemlig slik at lovgivningen ikke beskriver funksjonen, loven krever bare at det skal være utvendige speil – ikke hva de skal gjøre. Med en skikkelig lovtekst som beskriver hva som skal være mulig å se, mener industrien at både vanlige ryggekameraer og sidekameraer som peker bakover, vil gi et skikkelig displaybilde som vil være det vi får fra side- og bak-speil overlegent. Også Tesla Elbilprodusenten som slåss med nebb og klør mot den etablerte bilindustrien om retten til å selge biler direkte fra fabrikk, slår seg akkurat her sammen med alle motstanderne for å kjempe frem en lovtekst som tillater at man dropper sidespeilene. Da Tesla viste sin kommende X-modell for første gang for to år siden, sto den der uten antydning til sidespeil. De var erstattet av ganske slanke, nesten usynlige sidemonterte kameraer. Men da de viste konseptet på Detroit-utstillingen i fjor, så det ut som om Franz von Holzhausen og hans med-designere hadde gitt opp allerede. Da stilte nemlig bilen med vanlige sidespeil, og så mye mindre moderne ut. Med Tesla om bord, i hvert fall for denne spesielle kampen, er det mye som tyder på at vi snart kan få en ordning. Og er saken grei for amerikanerne, blir den nok grei her hjemme nå. Man er kommet mye lenger i retning harmonisering av regler de siste årene. Ford kastet forresten inn et argument. For i tillegg til at speilene ser ugreie ut på en moderne design, ødelegger de aerodynamikken. «Så mye», sier Ford, «at bare ved å fjerne speilene vil man kunne spare 100 millioner liter bensin hvert år – bare på F-150 modellene!»
|