img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Peugeot letter på sløret
Forrige måned avslørte Peugeot at de skal delta i Dakar Rally neste år, men viste bare en diffus skisse av bilen. Her får du de første offisielle bilder, og litt mer kjøtt på beinet.

Det er suksessen i fjorårets Pikes Peak som har trigget den franske løven til å gjøre nok en comeback i en gren som har gitt dem suksess tidligere. Neste år står det tøffe Dakar Rally på programmet.

LES: Peugeot mimrer videre

Peugeot har sikret seg meget rutinerte førere - Carlos Sainz som har kjørt løpet en rekke ganger og som vant det i en Volkswagen i 2010, samt Cyril Depres som kan se tilbake på fem seire på to hjul i denne klassikeren.

Bilen heter Peugeot 2008 DKR, og skal selvsagt assosieres med den kompakte SUV-en med samme navn. Med litt fantasi aner man slektskapet mellom de to, selv om de har ytterst lite til felles.

Tøffe designutfordringer
De spektakulære linjene i rallybilen er resultatet av tett samarbeid mellom Peugeot Style Centre og Peugeot Sport’s designavdeling.

Men selv om man ønsket likhet med den vanlige 2008, er funksjon satt i høysetet for å designe en bil som er i stand til å vinne utholdenhetsrallyet, der kjørelengde tilsvarende en hel sesong i rally, gjennomføres på noen tøffe uker i januar.

- Vi ga Peugeot Style Centre en kort brief som inneholdt de viktigste målene, behov for innvendig plass, pluss hjuldimensjon og hvor mye fjæringsvei som trengs. De fikk også aerodynamiske data basert på tidlige simuleringer vi hadde foretatt, sier Jean-Christophe Pailler, prosjektleder hos Peugeot Sport.

To eller fire?
En viktig beslutning Peugeot Sport måtte ta før de gikk detaljert til verks, var om bilen skulle ha drift på to eller fire hjul.

- Vi gjorde grundige analyser og endte til slutt opp med en løsning som skiller seg fra det de fleste konkurrenter vil velge - nemlig tohjulsdrift. Det gir oss mulighet for å bruke større hjul, og vi kan også benytte lengre fjæringsvei, sier Pailler.

Og store hjul er det blitt – 2008 DKR står på 37-tommere fra Michelin, dekk med en diameter på nesten 94 cm. Når denne beslutningen var tatt kunne den endelige designjobben utføres. Men også den bød på en del utfordringer.

- Hovedutfordringen ble å tilpasse designen til de tøffe utfordringene vi kommer til å møte i terrenget som i hovedsak består av ørken og fjell, sier Giovanni Rizzo, eksteriørdesigner for 2008.

- Vi kunne enten velge en standard 2008 og jobbe ut fra, eller bruke 2008 som inspirasjon og designe en ny bil fra bunnen. Beslutningen falt på alternativ to, 2008 DKR har for eksempel ikke bakdører, så den blir mer som en coupé-versjon av 2008, sier Rizzo.

Vrien front
Å overføre bakparten av 2008 til løpsbilen var ganske enkelt, men de møtte større utfordringer da fronten skulle designes.

- På grunn av terrenget vi skal konkurrere i trenger vi optimale offroad-egenskaper, noe som ikke minst betyr minimale overheng for attakkering av ulendt terreng. Heldigvis fikk vi det tekniske teamet til å endre på enkelte løsninger slik at vi fikk en frontdesign vi ble fornøyd med, sier designsjef Michaël Trouvé.

Tror på suksess
En av de som kjenner Dakar Rally best er Carlos Sainz, og han vet alt om hvilke tekniske utfordringer løpet byr på.

- Filosofien bak 2008 DKR er banebrytende og inneholder en rekke nye ideer, sier den rutinerte spanjolen.

- Sluttresultatet ligner ikke på noen annen tohjulsdrevet bil. Den er meget kompakt, og det er en fordel. Etter å ha kjørt de to siste Dakar Rally i tohjulsdrevne biler, er jeg overbevist om at en slik konstruksjon kan vinne. Det krever høy grad av ekspertise, noe jeg er overbevist om at teamet til Peugeot Sport innehar, konkluderer en optimistisk Sainz.

Hva som skjuler seg under skallet får vi foreløpig ikke vite noe mer om, og de sier bevisst tohjulsdrift så vi blir sittende å fundere på om det er for- eller bakhjulene som skal stå for fremdriften.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer