Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 1-2014. Første generasjon Renault Laguna kom allerede i 1994, deretter kom en ny bil i 2001 og 2007. Bil har valgt å se på tredje generasjon, som i all hovedsak har blitt solgt som stasjonsvogn i Norge. I motsetning til tidligere generasjoner av Laguna, der svært mange ble solgt med bensinmotor, er det den lille effektive 1,5 dieselen som dominerer. Ellers finnes den også med toliters diesel og en 140-hesters bensinmotor med samme volum. Fordelen med toliterdieselen er at den har kjede i stedet for registerreim. Stabil Ute på landeveien ruller den stabilt og fint, styringen er oppdatert sammenlignet med de foregående generasjonene. Uansett er det ingen tvil om at det er komfort som har stått øverst på prioriteringslista. Støynivået er også godt innenfor godkjent. Ryddet opp Komforten i forsetene er bra, selv om lårstøtten kunne vært bedre. I baksetet har plassen blitt bedre, men siden sittehøyden er relativt lav, er det litt klønete for de største av oss å komme seg inn. Når du først er på plass, er det lite å klage over. Lasteplassen i bagasjerommet er relativt dyp, men ikke så bred – og til tross for at volumet er oppgitt til 524 liter, gjør utformingen at det er andre biler i dette segmentet som er mer praktiske om du skal ha med deg barnevogn. Sikker Rustbeskyttelsen er, i følge svenske undersøkelser, bedre enn gjennomsnittet. Det anbefales likevel gjerne å ha skvettlapper bak forhjulene, fordi utformingen av dørtersklene er slik at det lett kan oppstå steinsprut på disse. Betydelig bedre Allerede for andre generasjon Laguna var mange av problemene fikset, men før tredje generasjon ble det gitt klar beskjed fra ledelsen i Renault om at kvaliteten på bilene måtte opp. Ikke minst hjuloppheng og andre chassisdeler er kraftig forbedret. Resultatene har ikke latt vente på seg. Undersøkelser fra tyske Dekra viser at Laguna scorer bedre enn gjennomsnittet, og det meste som blir bemerket er mer tradisjonelle bruktbilproblemer som bremser. Riktignok rapportertes det fortsatt om enkelte elektronikkproblemer, men først og fremst knyttet til nøkkelkortene og vindusheiserne, men ikke i nærheten av de problemene som har gitt Laguna ryktet sitt. Salgsapparatet til Renault har vært svært varierende i Norge de siste årene, med skiftende importørløsninger, så utvalget av brukte Laguna er ikke like godt som for mange andre biler i denne klassen. Er du imidlertid ute etter en stasjonsvogn med god komfort, sørger det tidligere omtalte ryktet for at prisene er presset godt nedover, noe som selvsagt er fint for deg som bruktbilkjøper.
|