img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
En folkefavoritt
BRUKTBIL: Ford Focus har gjennom mange år holdt stillingen som klasseledende når det gjelder kjøreegenskaper. Til å være kompaktbil har Focus også gode plassforhold, og har opparbeidet seg et rykte som en pålitelig bruksbil.

Først publisert i Bil 5-2014.

Ford Focus debuterte i mars 1998, ny utgave kom høsten 2004, en restyling så dagens lys høsten 2007 og den ble levert til kunder her hjemme fra 2008.

Dagens utgave ble utviklet i 2010, og den hadde publikumspremiere i Detroit i januar 2011. Denne er allerede nå videreutviklet i en «ny» – eller kraftig oppgradert – versjon som kommer til Norge i november.

Focus finnes i tre karosseri-varianter: Kombikupé, stasjonsvogn og sedan. Sistnevnte er ingen volumselger her hjemme, mens både kombikupeen og stasjonsvogna har vært en utfordrer til Volkswagen Golf på salgstoppen.

Nærmest som en kuriositet må vi også nevne at Focus en periode ble produsert som cabriolet med foldetak av stål. I fjor kom Focus også som elbil, uten at den har satt noe preg på statistikken her i landet.

 

Mange motorer

Motorutvalget er bredt. På de seneste årsmodellene finner vi 1,6-liters TDCi-dieselmotorer med ytelse på 90, 105 og 115 hk, og dessuten finnes en 2,0-liter med 140 hk.

På bensinsiden var 1,6-liter med 100 eller 115 hk de mest vanlige inntil årsmodell 2011. Nå er Fords tresylindrede 1,0-liter dominerende med enten 100 eller 125 hk. Dessuten er bensinmotorene representert med en 1,6-liter Ti-VCT-motor med 125 hk – for ikke å glemme ST-utgaven som har en 2,0-liter med 250 hk (tidligere 225 hk).

Vår konkrete bruktbil denne gang er en bil vi kjørte i test ved overgangen fra 2009 til 2010 – altså er det en Focus av generasjon to med tilhørende ansiktsløftning fra 2007/2008. Denne Focus-generasjonen deler plattform med Mazda3 og Volvo S40/V40.

Bilen er «beskjedent» motorisert i den forstand at motoren er en «folkemotor» som innebærer lave avgifter samtidig som den er forsiktig i matfatet. Likevel kjennes den ikke undermotorisert ut. Det solide momentet i dieselmotoren bidrar til at du holder fin flyt i trafikken uten å behøve å jobbe mye med girspaken.



Hvordan er den?

Selv om vi her har å gjøre med en kompaktklassebil, har den tilstrekkelig plass til fire voksne, såfremt de fire ikke har stort behov for armslag. Samtidig er bagasjerommet både blant de større i klassen og er lett å utnytte effektivt fordi rommet er ryddig utformet, uten kriker og kroker.

Førermiljøet har det vi kan kalle en tradisjonell design på instrumentklokkene uten overdreven bruk av digitale effekter. Etter vår personlige smak er tallene og symbolene på instrumenter og skjermer i minste laget til å kunne kalles lettleste.

Hardplast er det dominerende materialet på overflatene rundt førermiljøet, så sånn sett kan vi si at denne detaljen er et synlig tegn på at bilen hadde behov for en oppfriskning i 2010/2011 for å holde tritt med de nærmeste konkurrentene.

Setene gir meget akseptabel sittekomfort på grunn av forholdsvis lange sitteputer og tilfredsstillende sidestøtte i ryggen. På grunn av karosseriets form med smalere vinduer bakover, er ikke sikten bakover den aller beste.

 

Kjøreegenskaper på topp

Focus har gjennom flere år vært den beste når det gjelder kjøreegenskaper i kompaktklassen. Fords vellykkede hånd med å få chassiset med tilhørende hjuloppheng og fjæring til å fungere på en harmonisk måte i samspill med styring og drivlinje, har fått tommelen opp mange ganger i våre tester.

Elektronisk stabilitetssystem (ESP) er standard, og bidrar til trygge, stabile og forutsigbare kjøreegenskaper både på motorveier og svingete småveier. Focus gir ganske enkelt høy kjøreglede, men hvis vi ikke behøver å ta hensyn til pengene, må vi innrømme at vi trives enda bedre med 2,0-literen med sekstrinns girkasse enn denne 1,6-literen med femtrinns sjalting. 

Apropos sjalting, har du sans for å holde deg mest mulig unna girspaken, har Focus etter hvert også kommet med dobbeltclutchkasse, som hos Ford heter Powershift.

 

Pris på det jevne

Prisene spriker ganske mye på bruktbilene som står ute hos forhandlerne eller er til salgs på nettet. Generelt kan vi si at prisene avspeiler hvor høyt utstyrsnivået ligger på hver enkelt bil.

Det er godt utvalg av årsmodeller mellom 2000 og 2008. Du kan finne 2008-modeller som har gått 90.000 km til 130.000 kroner, eller du kan finne 2010-modeller med 45.000 km på måleren til priser rundt 160.000 kroner. Eksempler på nyere biler, er en 2012-modell som har gått 38.000 km til 220.000 kroner. Som sagt, studér utstyrsnivået nøye når du leter etter drømmebilen.

Focus har generelt vist seg som en pålitelig bil. Blant kjente feil er det eksempler på at fuktighet har trengt inn gjennom låsen på bakluka. Hvis vann har trengt inn kan det være risiko for fremtidig rust. Her må vi nevne at Ford har forbedret rustbeskyttelsen på Focus gradvis opp gjennom årene.

Hjullagrene, spesielt på bakhjulene, er også en detalj som potensielle bruktbilkjøpere bør ofre spesiell oppmerksomhet før kontrakten skrives.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer