Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skjebnedag på børsen for Volks-Scania NÆRINGSLIV: I ettermiddag utløper budet fra Volkswagen på resten av Scania-aksjene. Utfallet er ennå uavklart. Mislykkes kjøpsforsøket, går det minst 12 måneder til neste gang. |
||||||||||||||||
LASTEBIL: Volkswagen er allerede majoritetseier i Scania, men ikke med tilstrekkelig tyngde til å få gjennomført akkurat det de vil (som er å skape et tungbilkonsern som kan kjempe globalt på linje med Daimler og Volvo). Volkswagen gikk derfor i februar ut med et flatt bud på 200 svenske kroner for å ta over resten av aksjene – eller i det minste tilstrekkelig mange. Så vidt vi erfarer har Volkswagen omtrent 63 prosent, men må opp i rundt 90 prosent. Oppkjøpsperioden har ikke gått helt smertefritt for Volkswagen, selv ikke etter fremforhandlede avtaler med fagforeningene om å sikre jobber og produksjon i Sverige. Flere av de gjenværende eierne har signalisert at prisen er for lav i forhold til de langsiktige verdiene. Andre store eiere har bestemt seg for å selge, da det likevel blir uinteressant å sitte med aksjene uten reell påvirkning. Volkswagen har på sin side gått ut med at de ikke akter å høyne budet mot slutten. I mellomtiden har børskursene både steget og falt kraftig. Og alt tyder på en uvanlig thrillerfinish i dag. Volkswagen pleier å få prosjekter som dette i havn. Men om ikke de når målet i denne omgang, skal de i følge Bloomberg være forhindret fra å komme med nytt bud de neste 12 månedene – med mindre Scanias eget styre ombestemmer seg. I dag er det altså kamp til børsdøren lukkes. For Scanias drøyt 10.000 ansatte er det nok uansett deilig å få en avklaring. For dem mener ekspertene med at det neppe blir noen ulempe om Scania blir helt tyskeid. For den svenske folkesjelens selvbilde er konsekvensene kanskje ikke fullt så gode. haakon@bilforlaget.no
|