img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
105 bilder i galleri
Premiereflom fra Beijing
For journalistene var årets Beijing-utsiling et mareritt. Ikke først og fremst fordi det var så utrolig mange nye modeller der.

Bilutstillinger i Kina, selvsagt de store i Beijing og Shanghai (hvert annet år), men også de i provinsene, kommer naturlig nok opp på listen over verdens viktigste. Markedets størrelse og salgsutviklingen der, garanterer jo slike plasseringer.

Og produsentene bidrar sterkt, det var vel flere nyheter der enn vi vil se på Detroit, Genève og Paris samlet i år.

Men av en eller annen grunn hadde arrangørene kortet ned antall pressedager fra de vanlige to, til bare en. Og i tillegg gjør Den Store Kinesiske Firewall sitt til at båndbredden heller blir ganske smal, kommunikasjon var med andre ord ikke noen spøk.

Globale aktører
Men la oss allikevel dra gjennom de viktigste nyhetene fra de produsentene vi kjenner her hjemme.

Volkswagen, som satser og satser og satser på Kina (4 millioner biler skal de bygge der i 2018), viste det de kalte New Midsize Coupé, en slags liten Passat CC som skal angripe CLA fra Mercedes direkte.

Dette er ikke et konsept, den skal bygges både i Mexico og i Kina, sannsynligvis fra slutten av neste år.

Søsteren, Audi, som ikke akkurat satser mindre på Kina, viste en SUV som skal bli en integrert del av den nye TT-familien.

Dette er den bilen mange tidligere har rapportert som Q4, men det navnet eies av Alfa Romeo. (Kanskje det er derfor Ferdinand Piëch så gjerne vil kjøpe Alfa?). Sannsynlig navn når den kommer i produksjon er TTQ.

Fiat viste flere Jeep-konsepter, først og fremst for å blåse i luren og meddele at fra neste år skal de produsere i Kina. En ny fabrikk settes opp, med kapasitet på 60.000 biler/år, men de aller største og de aller minste skal fremdeles importeres.

BMW-visjon
BMW vet hvor de finner Bling-land, så de lanserte sin kommende 9-Serie i Beijing. Vision Future Luxury het konseptbilen.

Med 5,5 meter er den 28 cm lenger enn langakselavstandutgaven av 7-Serien! Det er mange elementer fra Pininfarinas BMW-baserte Gran Lusso Coupé fra 2013 her. Det skal bli spennende å se Mercedes svare senere i høst med sin kommende, lange Maybach S600.

Vi får vel ta med at BMW også viste en revidert Mini Paceman.

Mercedes svarer
I Beijing slo Mercedes til med en parafrase over BMWs X6 – Concept Coupé SUV het den. Den underlige oppskriften med å plassere en ganske lekker coupé oppå noe som ser ut som det kunne takle Baja 1000, har åpenbart smittet.

Mer progressiv er den elektriske Denzaen de har bygget sammen med BYD. El-biler får subsidier som tilsvarer en tredel av bilens pris i seks store kinesiske byer nå.

Amerikanere på plass
Luksus var også tema rundt Lincolns nye MKX – første gang Lincoln har presentert en ny modell utenfor USA, mens Ford viste en rent kinesisk SUV, Everest Concept kaller de den. Den skal bygges lokalt av Jiangling Motors.

GM var mer tilbakeholdende, de debuterte den nye Cruze – men fortalte samtidig at de nå skal investere 12 milliarder dollar i Kina for å øke deres allerede store produksjonskapasitet der med 65 prosent innen 2020. I fjor produserte de i overkant av 3,2 millioner biler der.

Hondas to konsepter var konstruert spesielt for å bygges og selges i Kina og Hyundais lille konsept-SUV, som skal ende opp i ix25, skal også bli en ren kinesisk modell. Kia på sin side, viste en kinesisk sedan, K4 het den – like enkel navning som modellene fra Qoros.

På hjemmebane
Geelys Emgrand Cross konsept, en ganske fremtidsrettet plug-in hybrid, har av en eller annen grunn ikke noe med Volvos konstruksjoner å gjøre.

Volvo, som har klart å øke Kina-salget sitt med 25 prosent i første kvartal i år (mens eierselskapet Geely måtte se en 37 prosent nedgang), viste ikke noe nytt. Det er fremdeles ganske uklart hvordan de skal klare å øke salget sitt til 200.000 biler per år innen 2020. Opp fra 61.000 i fjor.

Til å være den eneste kinesisk-eide europeeren har den et merkelig svakt nærvær på «hjemmemarkedet». Færre enn 200 forhandlere for eksempel, der BMW og Audi snakker om 500.

De franske fabrikkene solgte færre enn 600.000 biler i Kina i fjor. Men nye konsepter, først og fremst fra Peugeot og Citroën, fortalte at her satses det.

Exalt fra Peugeot for eksempel, 340-hesters plug-in hybrid. Eller C-XR fra Citroën.

Renault nøyde seg derimot med å fortelle at neste år åpner deres nye fabrikk i Wuhan, der det skal bygges 150.000 Koleos per år. Med denne fabrikken har franskmennene en samlet kapasitet på en million biler der i løpet av neste år.

Dette er bare noen av nyhetene, og for kineserne var også Tesla S en nyhet.

Miljøbiler
Elektriske biler sto (igjen) i sentrum for Beijing-oppmerksomheten på tross av at det ikke ble solgt flere enn 4.100 elbiler på verdens største bilmarked i første kvartal i år. (I Norge var tallet 5.300 for samme periode!)

Teslaen kommer sterkt forsinket til Kina og Elon Musk kom med en fantastisk unnskyldning overfor de forventningsfulle kundene: «Vi ville gjerne bli ferdige med puberteten før vi begynte å date».

Det er et par handelspolitiske elementer som er verdt å ta med seg fra årets Beijing-party.

I fjor hadde kinesiske produsenter (som virkelig pøste på med nye modeller derav minst to rene kopier av Fords nye F 100!) 27,5 prosent av markedet. De tyske hadde 24,3.

Da Beijing-utstillingen startet hadde tyske merker 27,1 prosent av markedet så langt i år (første kvartal) mens kinesiske merker hadde ramlet ned til 23,7.

Strammer til
Det får alarmklokkene til å ringe hos kinesiske myndigheter. Det er tross alt de som regulerer tillatelsen for nye joint ventures.

Typisk: SAIC (Kinas største bilprodusent) solgte 230.000 egne merker i fjor mens de solgte 4,7 millioner av modellene de bygde sammen med GM og VW.

Nå snakkes det blant annet om at de utenlandske merkene må hjelpe sine kinesiske samarbeidspartnere til å eksportere minst 20 prosent av egen produksjon.

Og Dong Yang, sjef for den kinesiske bilprodusent-foreningen, krever nå at utenlandske partnere i meget større grad bygger opp egne forsknings- og utviklingsavdelinger i Kina. Slik det er nå, sier han, tjener utlendingene altfor mye på å selge egentlig ganske banal teknologi til sine kinesiske partnere.

Han fremhevde SAIC, som har betydelig øking av Chevrolet-eksport, som et godt eksempel. Og den nye motorfabrikken som BAIC har bygget i samarbeid med Daimler som også eksporterer viktige komponenter tilbake til Tyskland.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer