img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Racersøppelbil
KJØRT: Lavbygde Econic har fått en kraftig facelift i forbindelse med Euro 6. Den største overraskelsen er hvor god den er å kjøre.

LASTEBIL: Den største skuffelsen da Mercedes nettopp lanserte nyeste utgave av Econic for fagpressen? Det var ikke lagt opp til ekte søppelinnhenting…

Skitt au. Det tok ikke lang tid før jeg likevel begynte å nyte kjøreopplevelsen på landsbygda rundt Frankfurt.

Bilen var en Mercedes-Benz 2635 Econic Euro 6 med Faun påbygg, og en smidigere og mer agil lastebil skal du faktisk lete lenge etter.

Akkurat den observasjonen var det jeg minst hadde ventet på forhånd. For at en spesialbil er ergonomisk utformet, kløktig utrustet og ikke minst miljøvennlig på alle mulige måter – ja, slik skal det liksom være. Men kjøreglad?

Den egenskapen er antagelig et resultat av forsynets tilfeldigheter mer enn ingeniørenes hensikter. Når det først er slik, gir det likevel mening også: Glade sjåfører er gode sjåfører er lønnsomme sjåfører.

Stopp&start-perfekt
Med sin spesielle, lave hytte er Econic like skreddersydd for kortdistribusjon som for og renovasjon. Tittel på Mercedes-arrangementet var da også «Distribute and collect». Både i Norge og ellers er Econic likevel best kjent som søppelbil. Og her til lands for det meste med gassmotor.

Det mest åpenbare fortrinnet med bilen er hvor smart den fungerer for folkene som jobber med og rundt bilen. Hytten er definitivt laventre, som de sier i bussektoren.

Og på høyre side har man sannelig en bussdør også. Den folder innover, som sparer risiko for å treffe noe, og gjør det samtidig superkvikt og enkelt å svippe ut og inn av bilen. Det sparer både krefter og sekunder for mannskapet.

Det andre klare fortrinnet er de ekstremt gode siktvinklene sjåføren har. En svær bussfrontrute er en ting. I tillegg kommer både tak til gulv-vindu i høyre dør og vindu som strekker seg langt bak B-stolpen. Det eliminerer i svært stor grad ekle dødvinkler. Samtidig «vennliggjør» det kommunikasjonen med fotgjengere og andre trafikanter med øket blikkontakt.

Gull fra Allison
Fra førerplass er det flere fine momenter på den oppdaterte bilen. Først at ratt og dashbord holder ny Actros-standard. Deretter hvor utrolig smidig og herlig Allison-kassen jobber med ny software (og da hadde jeg nettopp kjørt nyeste utgave av Mercedes Powershift 3 som referanse i en Atego)

Og for en herlig manøvrerbarhet svingbar løpeaksel gir, her er ikke et portrom for trangt. For ikke å snakke om gevinsten av det lave tyngdepunktet.

Det er etter noen omganger med 270-graders påkjøringsramper til tysk motorvei at racerbilfølelsen virkelig kommer krypende.

Et bidrag er dessuten at ramme, aksler og hyttefester er basert på laveste variant av Actros. Og glemte jeg å si at den har helluftfjæring?

Lønnsom ergonomi
Econic er så til de grader en «anbudsbil» (i renovasjon – eller flåtebil i distribusjon) at å diskutere lønnsomhet uten å vedlegge et tisiders excel-ark kan avvises som lettvint. Men vi snakker tross alt om økonomifolk. Vi vet hvordan de lett stirrer seg blind på bunnlinjen uten å kvalitetssikre at regnemodellen tar opp i seg alle relevante faktorer.

Econic har en del unike brukskvaliteter for arbeidsmiljø og sikkerhet det neppe er like enkelt å tallsette som innkjøpspris, service og drivstoff. Men at de bidrar til lavere sykefravær, færre skader på bil og lavere ulykkefrekvens, det er jeg kraftig forsterket i tro på etter å ha kjørt bilen. Dette bør være med i TCO-oppsettet.

Dette er Econic
Det er den lavbygde hytten som definerer Econic. Selv for meningmann er det lett å skjønne at hyttens plassering kan gi store fordeler til sitt spesifikke bruk. Både til å forenkle og effektivisere arbeidet i og rundt bilen, men også til å redusere antall skader og sammenstøt med omgivelsene.

Bilklassens lave volum, og det at Mercedes er så godt som alene i denne klassen, medfører likevel at den blir dyr å produsere. Econic har nå eksistert som modell siden 1998, og da etter en ganske kronglete opptakt nettopp med et strandet merkesamarbeid om hytten.

Mercedes valgt å gjennomføre Econic på egenhånd, og har etterhvert produsert 13.500 enheter. Det er for høyt volum til å kalle det en spesialmodell, men fortsatt litt lave volumer til å kunne presse ned prisen. Econic blir altså en noe dyrere bil enn en konvensjonell lastebil med renovasjonsaggregat.

Produksjonen blir imidlertid stadig mer en integrert del av Mercedes standardprodukter, inkludert ramme, aksler, interiør og motor.

Diesel nå, gass kommer
Mens man i Norge tenker Econic synonymt med gassmotor (biogass fra søppelanlegg etc.), var bilen vi kjørte utstyrt med nyeste variant konvensjonelle 7,7-liter Euro 6 dieselmotor (OM 936). I Econic leveres den med enten 300 eller 350 hester, vi kjørte den største.

Mercedes var imidlertid svært påpasselige med å fortelle at de kommer med egen gassmotor i 2015. Når det tar såpass tid, skyldes det blant annet at de tar på alvor kundenes oppfordringer om å gjøre en motor som i større grad yter som en dieselmotor. Den nye naturgassmotoren blir da også i prinsippet en Mercedes dieselmotor, tilpasset bruk av gass. 

Fakta
Motorer: Econic leveres nå med OM 936, en sekssylindret Euro 6-diesel på 7,7 liter med 300 eller 350 hester, 1200 eller 1400 newtonmeter. Gassmotor fra 2015.

Girkasse: 6-trinns Allison med momentomvandler og trykknappbetjening.

Varianter: Kan leveres med 2, 3 eller 4 aksler og 6x4. Leveres også som trekkbil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer