Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW er i ferd med å fase inn sine modulbaserte motorer med tre, fire og seks sylindre. For 5-serien innebærer det oppgradering av 520d og 518d med økt effekt og redusert forbruk. En 518d sedan med ny motor yter 150 hestekrefter (+7) og gjør 0-100 km/t på 9,1 sekunder. Snittforbruket er 0,43 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 114 g/km. På 520d er effekten økt tilsvarende, til 190 hk, mens maks dreiemoment er 400 Newtonmeter (+20). Snittforbruket er oppgitt til 0,43 liter på mila, og oppgitt CO2-utslipp er 122 g/km. Det er imponerende i en stor 5-serie med så mye effekt. Første modell i 2-serien som tilbys med firehjulsdrift er M235i xDrive Coupé. Den kompakte modellen varter opp med 326 hestekrefter, og har en 8-trinns automatkasse som standard. Den gjør 0 til 100 på 4,6 sekunder, som er to tideler kjappere enn den tilsvarende modellen med bakhjulsdrift. Ekstra grep kompenserer tydeligvis for den ekstra vekten, og vel så det. 2-serien suppleres også med en ny 228i Coupé med 245 hk og 325 Nm. I 4-serie Cabriolet utvides motorutvalget fra fem til ni. Minste alternativ blir 420i med en 2,0-liter på 184 hk og 270 Nm mens 435i xDrive har en rekkesekser med 306 hk. På dieselfronten lanseres tre nye alternativer, 425d (218 hk), 430d (258 hk) og 435d xDrive (313 hk). Også 4-serie Gran Coupe får de nye motorene på programmet, noe som betyr reduserte utslipp. Ellers blir biler i 1-, 2-, 3-, 4- og 5-serien med kombinasjonen 8-trinns Steptronic og navigasjon proaktive. Det innebærer at navigasjonsanlegget «leser» veien videre og velger optimalt gir og regenererer maksimalt med bremsekraft når man nærmer seg en sving eller en rundkjøring. Dermed blir sparte dråper drivstoff fort til flere liter i løpet av en lang kjøretur.
|