Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
A3 Clubsport Quattro Concept er basert på en S3 sedan, men er langt mer ekstrem i alle henseender. Motoren er den 5-sylindrede 2,5-literen med turbo og direkteinnsprøyting, kjent fra flere av Audis mer sportslige modeller. Her er den trimmet opp til hele 525 hestekrefter, tilsvarende 211 hester per liter slagvolum. Siden bilen har en totalvekt på 1527 kg betyr det at hver «hest» bare skal trekke 2,9 kg. Maks dreiemoment er 600 Newtonmeter i området 2300 til 6000 omdreininger. Til sammen gjør dette at null til hundre går unna på 3,6 sekunder mens potensiell toppfart er 310 km/t. For å hente ut så mye effekt har Audi montert en større turbo og en modifisert intercooler. Hese brøl Bilen har en 7-trinns S tronic dobbelclutch girkasse, der øverste trinn er lagt ekstra høyt for å redusere forbruket i høye hastigheter. Sammenlignet med en S3 sedan er konseptbilen senket med 10 mm, og den har justerbare dempere (coilover springs) for å kunne tilpasses den aktuelle situasjon – fra banekjøring til mer komfortabel landeveiscruising. Hjulutrustningen er 21-tommers felger med dekk i dimensjon 275/25 R21. Bremseskivene foran har en diameter på 370 mm, og alle fire skiver er karbonfiber-keramiske. Godt synlig En spesiell detalj på Audi A3 Clubsport Quattro Concept er en luftbrems. Når du skal redusere farten fra svært høye hastigheter popper en hekkspoiler opp fra koffertlokket og stiller seg nesten vertikalt på brøkdelen av et sekund. Fra 250 km/t reduserer denne bremselengden med rundt 12 meter, delvis fordi bremsesystemet kan sende mer effekt til bakakselen takket være økt marktrykk. For GTI-entusiastene som besøker østerrikske Wörthersee 28.-31. mai blir Audi A3 Clubsport Quattro Concept bare en av drømmebilene de kan stifte bekjentskap med der. En annen er TT Quattro Sport Concept Show Car som vi møtte i Genève, og sikkert også den 400-hesters Golfen som sto utstilt i Beijing.
|