img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Suksessduo gjenforenes
Etter å ha hatt finsk kartleser det siste halvannet året, gjenforenes Andreas Mikkelsen og Ola Fløene. Det skjer allerede i neste VM-runde.

- Da vi skilte lag i 2012 føltes det riktig. Men både Ola og jeg har utviklet oss mye siden den gangen, og jeg gleder meg til å få selskap av Ola i bilen igjen, sier den norske Volkswagen Motorsport-føreren.

Da vi møtte Andreas i forbindelse med lanseringen av Volkswagens rallyteam i Monaco i desember 2012, følte han det riktig å velge en ny, yngre kartleser.

- Jeg står ved starten av min VM-karriere mens Olas karriere er på hell. Dessuten har han en familie å ivareta, noe som er vanskelig å kombinere med en hektisk VM-karriere, sa Andreas til oss den gangen.

Ola Fløene vil være på plass i høyrestolen allerede under Rally Sardinia 5.-8. juni, som er neste VM-runde. Dette blir starten på en nytt og spennende kapitel for de norske guttene.

- Jeg har hatt veldig få kartlesere i løpet av min rallykarriere. Ola var den første, og var med meg fra jeg var 16 år til jeg var 23 år. Vi utviklet oss mye i løpet av de sju årene, men mot slutten av 2012 følte jeg det var riktig å bytte kartleser, sier Mikkelsen.

- Ola og jeg har begge utviklet oss mye de 18 månedene vi har vært fra hverandre, og jeg føler tiden nå var moden for å hente ham tilbake.

Andreas Mikkelsen har opplevd noen av sine største høydepunkter i rallybilen med sin landsmann. Sammen vant de IRC sammenlagt i 2011 og 2012 i en Skoda Fabia S2000, før nordmannen innledet et samarbeid med den finske kartleseren Mikko Markkula.

Ola kjenner ikke bare Andreas veldig godt. Den rutinerte kartleseren kjenner også Volkswagen Motorsport etter å ha deltatt i åtte VM-runder i en Skoda Fabia S2000, driftet av Volkswagen Motorsport i 2011 (Finland) og 2012 (Sverige, Argentina, Hellas, Italia, Tyskland, Frankrike og Spania).

Men etter 2012-sesongen tok karrieren til Andreas og Ola forskjellige retninger i VM-sammenheng. Mens Andreas hadde med seg Mikko Markkula i høyrestolen, gjorde Ola en veldig god jobb med å lose den unge svensken, Pontus Tidemand, frem til å bli juniorverdensmester i 2013.

- Jeg er veldig stolt over å være gjenforent med Andreas og Volkswagen Motorsport. Hvis jeg ser tilbake på bruddet i 2012, så var det tøft, men helt nødvendig. Vi hadde samarbeidet i lang tid, og akkurat som et eldre ektepar, så var det ting som begynte å irritere oss over hverandre, sier Fløene.

- Jeg tror vi begge virkelig har savnet hverandre, og nå står vi sterkere sammen enn vi noen gang har gjort. Å være kartleser for Pontus i junior-VM i fjor, var utrolig lærerikt og ga meg ny motivasjon og fornyet kjærlighet til rallysporten.

Og Ola Fløene har ikke ligget på latsiden siden bruddet med Andras Mikkelsen.

- For å bevise mine kvaliteter i ovenfor juniorførere, har jeg trent 16 timer i uka i halvannet år. Jeg er med andre ord ikke bare motivert, jeg er også i bedre fysisk form enn jeg noen gang har vært. Samtidig har Andreas og jeg utviklet oss mye som personer og utøvere, og kanskje er det slik at vi er skapt for å være sammen i en rallybil, sier Ola med et smil.

Andreas ønsker å takke Mikko Markkula for tiden de har samarbeidet.

- Mikko er en meget dyktig kartleser. Han har introdusert meg for mange gode ideer og har bidratt til at jeg har tatt nye steg som rallyfører. Jeg ønsker å takke Mikko for hans profesjonalitet, kunnskapsformidling og for at han har jobbet hardt i tiden vi har samarbeidet, sier en ydmyk Andreas Mikkelsen.

Men han legger ikke skjul på at Mikko og han har vidt forskjellige personligheter.

- På grunn av dette har vi ikke klart å få et tett personlig forhold, noe som er viktig hvis vi skal lykkes i tiden fremover. En fører og kartleser tilbringer mye tid sammen, og da er det selvsagt viktig at vi har god kjemi og trives i hverandres selskap. Derfor er mitt valg om å bytte kartleser basert på personlige følelser og manglende kjemi oss i mellom, og ikke noe annet ligger til grunn, forklarer en ærlig Andreas Mikkelsen.

Teamsjef for Volkswagen Motorsport, Jost Capito, er glad for å ha Ola tilbake i teamet.

- Vi har ikke glemt hvor profesjonell og hvilken fin person Ola er. Hele teamet ønsker ham varmt velkommen, sier Capito, og understreker at de støtter valget Andreas har tatt.

- En fører må ta avgjørelsen om hvilken kartleser han vil samarbeide med. Gjensidig forståelse er nøkkelen til suksess i rally-VM – både når det gjelder i bilen og ellers. Samtidig ønsker vi å takke Mikko Markkula for jobben han har gjort sammen med Andreas. Han har spilt en viktig rolle i å forbedre notesystemet, noe som er en av årsakene til de gode resultatene i år – spesielt i Sverige og Argentina. Vi ønsker Mikko alt godt videre i karrieren som kartleser, sier Capito.

Mikko Markkula er langt fra bitter over bruddet, og respekterer valget Andreas har tatt.

- Jeg er veldig stolt over det jeg har oppnådd det siste halvannet året. Jeg har jobbet på høyeste nivå, med det beste rallyteamet i verden, og har løst jobben min på en best mulig måte. Det er ikke noe jeg ville gjort annerledes, sier Mikko.

Samtidig respekterer han fullt ut Andreas sin beslutning, og forstår at dette er det rette for han hvis han ønsker å prøve noe annet.

- Det er ingen ”hard feelings” fra min side, og ingen skal synes synd på meg. Jeg har gitt mye av meg selv de 18 månedene samarbeidet varte, og erfaringene jeg sitter igjen med, er langt mer enn jeg noensinne kunne ha forventet. Jeg ønsker Andreas alt godt for fremtiden. Han har et stort potensial, og når potensialet kommer ut, vil resultatene bli fantastisk. Jeg ønsker også å uttrykke min oppriktige takknemlighet til hele Volkswagen Motorsport og teamets fantastiske mennesker, sier Markkula.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer