Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg kan ikke for det. Men når jeg får en overskrift på en pressemelding som til de grader er komponert sentralt av folk som er meget mer marketing enn presse og informasjon, og som deretter er oversatt tvangsmessig helt ordrett - etter ordre fra sentralt hold - blir jeg ofte litt sliten. Eller hva sier du om denne? "Nissan bringer teknologi, stil og segmentledende romslighet til C-segmentet med lanseringen av nye Nissan Pulsar." Og når de attpåtil klarer å fylle opp med en slags ingress der det blant annet står: "... Nissan Pulsar leverer innovasjon og dynamikk i en ny og spennende innpakning... " Da er det akkurat som interessen daler litt. Hvilket er urettferdig for bilen, for den ser spennende nok ut den. Med et forholdsvis moderne designspråk, konveks, konkav, konveks – eller Flame Surfacing som det het den gang BMW oppfant fenomenet. Og skikkelig kileformet, som om den står på sprang. Men allikevel – adskillig forsiktigere enn for eksempel Juke. Heldigvis. Pulsar er selvfølgelig tiltenkt en helt annen, forholdsvis konservativ, kundegruppe. Vi snakker altså en ganske kompakt bil – selv om akselavstanden på 2,7 meter vel er best-i-klassen, og en lengde på 4,39 meter. Vi blir også fortalt at: "... kan Pulsar tilby betydelig større beinplass og skulderplass i baksetet enn sine konkurrenter. Med 692 mm beinplass er Pulsar også romsligere enn mange av bilene i D-segmentet.". Men altså nok en gang: Hva betyr dette? Skulderbredde, høyde under taket, vinkel på knærne - det er en del andre elementer enn bare beinplass (beinplass hvor forresten?) som avgjør følelse av rommelighet - i min bok i hvert fall. Om denne meldingen er forfattet i den nordiske Nissan-sentralen i Helsingfors, eller i UK aner jeg ikke, uansett ville jeg foreslå at selskapet luftet litt på den pompøse prosaen sin. Listen som forteller om utstyrsnivået er omfattende og det later til at her er konnektiviteten utbygget enda et hakk eller to. Nødbremsing, bevegelsesdetektor, filskiftevarsling og blindsonevarsling er noe av det som er nevnt. Motorene som tilbys er alle turbomatede. 1,5 liters dieselen er på 110 hk, mens 1,2 lites bensinutgaven gir 115. Senere skal det komme en turbomotor på 1,6 liter med 190 hk. Den må du vente på helt frem til begynnelsen av neste år for å få. Noen av disse har utslipp under 95 gram, og det er en også automatmulighet tilgjengelig. Bilen skal komme fra Nissans store fabrikk i Barcelona, og vil være på markedet i løpet av høsten. Prisene er det foreløpig for tidlig å si noe om.
|