Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
La oss starte med hovedlysene som heretter kombinerer LED- og Xenon-teknologi. I tillegg er blinklysene sekvensielle – noe Citroën påstår er en verdensnyhet i segmentet. De nye lysene sørger for dramatiske kutt i strømforbruket, inntil 75 % med fjernlys, samtidig som levetiden tyvedobles sammenlignet med konvensjonelle halogenpærer. De som liker personalisering får nye muligheter for både interiør og eksteriør, blant annet en ny hvit lakk med perleeffekt. Men det viktigste er nok at DS3 og DS3 Cabrio får tilgang til nye EU6-klarerte motorer som er kraftigere, men mer nøysomme enn forgjengerne. Dieselmotorene er BlueHDi 120 og BlueHDi 100, begge utstyrt med SCR (Selective Catalytic Reduction) som reduserer NOx-utslippene med 90 % samtidig som de kutter CO2-utslippene med inntil 4 %. Som et resultat kan nye DS3 skryte av de reneste motorene i segmentet, 100-hesteren har et CO2-utslipp på 79 gram per kilometer mens 120-hesteren slipper ut 94 g/km. Det tilsvarende snittforbruket er henholdsvis 0,30 og 0,36 liter på mila. Som første PSA-modeller får DS3 og DS3 Cabrio Active City Brake-teknologi som begrenser faren for kollisjoner i lave hastigheter (under 30 km/t).
|