img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Stilfull volum-V8-er
KJØRT: Et bra bilkjøp betyr riktig bil til riktig pris. Og Scania R580en er fin den, men hva koster egentlig 150 hester ekstra? Bare rundt 75.000 kroner i kjøpesum…

LYGNASÆTER: Den gir følelsen av noe inderlig innkjørt og velkjent når man klatrer opp og inn bak rattet i Scanias R-serie.

Også den nye V8-serien med Euro 6-motor. Og selv for en småblasert journalist som for det første kjører lite lastebil, og stort sett bare det nyeste av det nye, uten å få kjørt seg inn på noe.

Sete, ratt, dashbord og feeling er akkurat som før, bare litt bedre. I et tradisjonelt svart Scania-interiør oppleves det hele akkurat like premium og nybiltight som det skal være. Som en skinnjakke som passer perfekt fra første dag.

Med tanke på at Scania akkurat nå har en av de meste «modne» hyttene i startfeltet, så er akkurat den godfølelsen viktig. Det må nemlig veie opp for alle de små og store finessene og fornyelsene konkurrentene kan skilte med.

Faste lesere vil muligens bemerke at «Jøss, den bilen har jo Yrkesbil skrevet om før?». Det stemmer, på side 38 i maiutgaven 2013. Da ble nye Streamline lansert med prøvekjøring ut fra fabrikken i Södertälje – og vi kjørte og fotograferte akkurat denne bilen.

«Vårens vakreste eventyr» skrev vi den gang.

Mai i år, nøyaktige ett år senere, er det 1 plussgrad og sludd på Lygnasæter. Demosenteret til Scania på Kløfta har supplert bilen med egen tralle, og totalvekten ligger tett oppunder 50 tonn. Men den seige bakken opp mellom anleggsarbeidene fra Brandbu har gått som en drøm.

Vi er et øyeblikk nedom 9. gir og 42 km/t på det bratteste, som er på linje med det beste av andre tilsvarende lastede biler vi har kjørt opp her. Humøret stiger raskt til type perle. Dette er en arbeidsplass man godt kan være villig til å strekke seg langt for å sikre seg.

Koster det så smaker det
Men så var det djevelen… Det finnes jo enda grommere saker fra Scania nå. Siden vi kjørte 580en i Sverige i fjor, har også storebror 730 kommet til i Euro 6-utgave. Og den er enda tøffere i trynet, rene racerbilen i trafikken.

Ulempen er selvsagt prispåslaget. Men er det så ille? Tar vi utgangspunkt i priser Scania presenterte på demonstrasjonsbilene på vinterarrangementet på Trysil tidligere i år, skiller det ca. 77.000 kroner i bilpris mellom to tilsvarende utrustede 580 og 730.

Gitt at de to bilene koster det samme å drive (man kjører jo økonomisk med 730 om man vil, både når det gjelder diesel og dekk), og fordeler det hele på 60 måneder leasing skiller det ikke mer enn 1280 kroner måneden i følge Scanias tall…

Og det skkal vel ikke rare ekstraoppdraget til for å tjene inn en så liten sum? Tja. Gitt at man har tre prosent resultatmargin i regnskapet, altså omtrent gjennomsnitt for bransjen, da skal man fakturere for, la oss se, 1280 delt på 3 ganger 100 = 42.600 kroner mer. Per måned!

Det forblir nok 580 på meg, ja, om jeg skal betale for det selv.

Langtransport-fokus
Streamline-serien er i utgangspunktet myntet på langtransport. Og selv om navnet i seg selv lover spitzenklasse aerodynamikk, er det viktig å merke seg at det ligger mye annen fornyet teknologi i Streamline-pakken også:

Som for eksempel stadig forbedret «backoffice» som dressfolket liker å kalle det, i form av proaktiv service og vedlikehold av bilen via fjernovervåking.

Av mange små detaljer kan blant annet nevnes at motstanden i girkassen er redusert ved at man har senket oljenivået. Det er for øvrig heller ingen sjenanse for komforten at denne bilen har stålfjærer foran.

Kontinuerlig coaching av sjåførene er et annet eksempel. Det er en usedvanlig nyttig funksjon for å holde drivstoffokus. En nyhet er at informasjone nå også er åpnet for å dele med bileier. Tidligere har informasjonen kun gått til sjåfør.

580en er utstyrt med de tre girprogrammene standard, economy og power. Man sjalter enkelt mellom programmene ved å vri en bryter på gir/retarderspaken, og som dermed endre en rekke styringsparametere i motor, giring og GPS-strategi.

Scanias active prediction med ecoroll
En viktig andel av Streamline-konseptet er for øvrig den GPS-assisterte fartsholderen som vi synes jeg er et suverent hjelpemiddel.

Ved hjelp av satelittposisjonering og kartdata som forteller om veiens stigninger og utforbakker, kan datamaskinen velge den optimale hastigheten for å få maksimal utbytte av bilens kinetiske energi.

Spesielt nå som Scania også har fått frirullingsfunksjon også. Men: Så var det kartdata da. Kan noen få ut proppen og måle opp E16 mellom Gardermoen og E4/Hadelandsveien. Strekningen har vel eksistert i rundt ti år nå?

Lykke er en kraftfull retarder!
Frirullingens og den kraftige V8erens antitese er retarderen, en funksjon som ofte vies uforholdsmessig lite plass. Den er knapt nok forstått av flatlandseuropeere.

Ned igjen til Brandbu er derfor en sann fornøyelse å lene seg på automatisk 320 kW eksosbrems ved 2400 omdrerininger og integrert R4100 retarder.

Det gir kraftfølelse det, og til en langt lavere pris enn en 730.

 

Fakta Scania R580 LA6x2MNA Streamline
Mål: 310 cm akselavstand, 48 tonn aktuell vekt.

Motor: Scanias 16,4-liters V8er, Euro 6 med XPI, EGR, VGT, DOC, DPF og SCR. 130 mm boring, 154 mm slaglengde. 17,4:1 i kompresjon. 43 liter olje.
Ytelser: 580 hk v/1900 omdr., 2950 Nm v/1000-1350 omdr.
Gir&bremser: Scania 12+2-trinns girkasse med 2-pedals Opticruise.

Girprogram: Standard, Power, Economy.
Aksler: Foran 8 tonn med 3x29 mm parabelfjærer, bak 19 tonn (11,5+7,5) og luft.
Hytte: CR19T med firepunkt luftfjæring
Dekk: Styrehjul 385/55R22.5, driv- og løpeaksel 315/70R22.5, Michelin-utrustet
Førerassistanse: Blant annet ESP antiskrens, LDW filskiftvarsler, SDS sjåførsupport, SAP GPS-assistert fartsholder.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer