Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er nesten umulig å beskrive hvordan den neste Passat kommer til å se ut. Men her har du i hvert fall noen design-skisser, selv om de ikke sier noen ting om det som er virkelig viktig. Nemlig at de har klart å kutte nesten 100 kilo fett fra dagens modell. I følge Volkswagen bidrar det til å bedre drivstofføkonomien med totalt 20 prosent. Også i forhold til dagens modell. Det andre, som er nesten enda mer spennende, er utvendige mål. Etter den første Passaten, for mer enn 40 år siden – og den var omtrent på størrelse med dagens Golf med rumpe – har den vokst og vokst og vokst. I den første meldingen om den åttende generasjonen overrasker Volkswagen ved å fortelle at den er krympet. Ikke med hvor mye riktignok, men det de sier er at de har klart å øke det innvendig volumet, både benplass og høyde under taket er bedret og bagasjerommet er større – samtidig som utvendige mål er marginalt mindre. Dette fortjener en applaus. Selv om steget ikke er stort, så valgte man riktig retning da man tok det. Det sies heller ikke mye om motoriseringen foreløpig. Dersom denne nyheten skal teases i mange trinn, må man jo gjemme noen detaljer. Men Volkswagen legger vekt på en 2 liters bi-turbo diesel med 240 hester og solide 500 Nm fra så lavt som 1.750 omdreininger. Denne vil bare kunne leveres med syv trinns DSG og firehjulsdrift. En plug-in hybrid med 50 km rekkevidde på batteriet og med en mulig maks rekkevidde på 1.000 km er også nevnt. Listen over infotainment-arrangementer og sikkerhets-assistenter og –systemer er også ganske omfattende allerede for dem det måtte interessere. Og selvfølgelig blir vi lovet LED bak og LED eller halogen foran og et aktivt, dynamisk lysreguleringsassistentsystem. Din nærmeste forhandler kan sikkert fortelle når de vil begynne å ta bestillinger. Og ikke minst: Hvilke røverkjøp du kan gjøre på den gamle Passaten fremover - noe importøren nok allerede har begynt med. Harald A. Møller er verdensmester på å fase ut modeller. Her snakker vi om en bil som i øyeblikket har 1,8 prosent markedsandel og er nest størst i sitt segment - mens alle vet at den skal fornyes i år. Rett og slett glimrende jobbet.
|