Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tut, tut. Her kommer Google Frem til nå har Google kjørt ganske massive selvkjøringsforsøk i en flåte av ombygde Lexuser. |
||||||||||||||||
På en litt obskur konferanse i forrige uke dukket imidlertid Sergey Brin opp med en underlig utseende bil uten pedaler og ratt, med to motorer (dersom den ene skulle svikte kan den andre kjøre deg inn på sikkert område) og med en toppfart som foreløpig er begrenset til ca. 40 km/t. Brin er medstifter av Google og hans jobb der akkurat nå er å lede «X»-laboratoriet. Det er der de tenker tanker og produkter som aldri har vært tenkt eller produsert før. Google har tidligere sagt at de skal ha sitt system på gata innen 2017 – nå er de åpenbart litt mer forsiktige. «Det er nok lenge til vi kommer til å se at en betydelig del av trafikken vil være utført av førerløse biler» sa han. Men han la også til at grunnen til at de nå bygde sin egen flåte autonome biler var at det var lettere å implementere teknologien da, enn å overføre den til eksisterende biler. Og målet er å «forandre verden for alle dem som ikke er har gode transportsystemer i dag» la han til. Les også: Selvkjørende i Europa Nå har Google foreløpig nøyd seg med teknologien, de legale elementene er overhodet ikke taklet foreløpig og noen lobbying overfor myndigheter for å få endret regelverket er heller ikke noen prioritert oppgave. I USA er det i dag tre stater som tillater forsøk med slike biler – og den flåten på 100 biler som Google skal bygge i første omgang skal alle gå i California. Det finnes allerede noen bilder av bilen under bygging. Men Google har ikke sagt et ord om hvem som hjelper dem med det. Det amerikanske nettstedet Jalopnik forteller imidlertid at det er Roush. Et firma som bygger prototyper, er konsulent på ingeniørarbeid, jobber for militære og som også har sterke interesser i amerikansk racing. Sikkert er ny fjær i hatten hvis det er dem Google har valgt som partner i dette spennende prosjektet. Google som bilprodusent er imidlertid vanskelig å se for seg. Det er vel ikke sikkert at aksjonærene også ønsker å finansiere produksjonen – det er ganske dyrt. Tesla snakker om 5 milliarder dollar for sin kommende giga-fabrikk. Google har åpenbart mer enn nok med å finansiere eiendommer for sine datasentra – nesten 10 milliarder brukte de på slikt i fjor. Vi kan trygt regne med at etablerte bilfabrikker med eksisterende produksjonskapasitet vil stå i kø når Google bestemmer seg for at GoogleCar skal ut på markedet.
|