Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Like gebyrsatser for feilparkering Regjeringen vil rydde i parkeringsbransjen. I dag sendes nytt regelverk på høring, hvor det foreslås tre gebyrsatser - uavhengig av om du feilparkerer på kommunal eller privat plass. |
||||||||||||||||
Regjeringen sender i dag ut forslag til nytt parkeringsregelverk for privat og offentlig parkeringsvirksomhet. De vil blant annet samordne satser for parkeringsgebyrer/kontrollavgift, opprette et tilsyn og innføre en felles, uavhengig klageordning. - Vi ønsker ryddige forhold i parkeringsbransjen og foreslår nå et felles parkeringsregelverk for privat og offentlig parkeringsvirksomhet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. - Vi ønsker at størrelsen på kontrollavgift oppleves mer rimelig og står i forhold til overtredelsen. - Vi vil derfor ha differensierte satser, og samtidig skal det være tydelig når man har formildende omstendigheter som bedre ivaretar forbrukeren, sier Solvik-Olsen. Tre satser: 300, 600 og 900 kroner Den laveste satsen på 300 kroner vil gjelde for mindre overtredelser, som å ikke trekke parkeringsbillett ved gratis parkering, eller å feilparkere på kunde- og gjesteparkering. Normal sats for en parkeringsovertredelse vil være 600 kroner. Det er i tillegg foreslått en høy sats på 900 kroner for feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede. - Regjeringen er opptatt av både å sikre ryddige forhold i parkeringsbransjen, og å styrke forbrukernes rettigheter. Jeg er ikke tilfreds når jeg hører de mange negative erfaringer folk har med parkeringsbransjen, sier samferdselsministeren. Det foreslås ett felles skilt for all parkering og felles vilkår for de som parkerer. Noen typiske tilfeller som nå foreslås regulert er: • Billetten er synlig, men snudd: Sanksjonen på 300 kroner faller bort hvis bilføreren kan vise kvittering i ettertid. • Billetten er ikke synlig, men vises i ettertid: Sanksjonen faller bort hvis bilføreren kan dokumentere at parkeringen er betalt av vedkommende i det aktuelle tidsrommet. • Parkeringsautomaten er i ustand: Bilføreren skal i slike tilfeller undersøke om det finnes alternativ betaling i nærheten og opplyse om feilen innenfor frontruten. • Betaling til feil automat: Hvis bilføreren har vært normalt observant, skal det ikke gis sanksjon. • Parkeringskunder vil få en frist på fem minutter i etterkant av at billetten er utløpt. I dagens regelverk er det ingen slik frist. For firkantet regelverk - Vi mener regelverket har vært for firkantet og legger derfor nå opp til mer kundevennlighet, sier Solvik-Olsen. Blant annet vil det også bli lagt opp til bruk av tidsmessige betalingsløsninger. Tilsyn og klagenemnd Nemndas avgjørelser vil bli endelige, om de ikke bringes inn for domstolene. Hvis parkeringsselskapene bryter regelverket, kan regionvegkontoret benytte sanksjoner som pålegg om retting, tvangsmulkt og ”avskilting” av parkeringsområder. Krav til parkeringsselskapene - Vi har sett mange eksempler på uryddig oppførsel av parkeringsvakter. Felles krav til alle parkeringsselskapene vil sikre ryddige forhold i hele bransjen. Strengere krav til fjerning av kjøretøy I slike tilfeller skal eier først varsles slik at han eller hun får mulighet til å flytte bilen. Hvis parkeringsselskapet ikke lykkes i å kontakte eier, kan fjerning av bilen bli nødvendig. Betalingsfritak for forflytningshemmede og for el- og hydrogenbiler Dagens ordning med betalingsfritak for både forflytningshemmede med parkeringstillatelse og for el- og hydrogenbiler, blir videreført på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser. Det foreslås ikke å innføre slike betalingsfritak på private parkeringsplasser.
|