Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo fortsetter løpet LASTEBIL: Det ble registrert 778 biler over 16 tonn fra Volvo første fem måneder, 61 prosent mer enn samme tid i fjor. |
||||||||||||||||
STATISTIKK: Volvo fortsetter å gi gass. I mai alene ble det registrert 174 store Volvoer, mot Scanias 123 biler. Markedsandelene i segmentene over 16 tonn var ved utgangen av mai dermed hhv. 43,5 og 33,1 prosent for de to ledende merkene. Eller godt over 75 prosent samlet. Forskjellen gjør det samtidig bare tøffere og tøffere for Scania, dersom de akter å fortsette kampen om markedsledelsen i tungbilsektoren. Differansen er nå 186 biler mellom merkene. Opp 14,8 prosent totalt Men det er fortsatt Volvo alene som driver den fine utviklingen. Tar vi bort Volvos vekst, ser vi at Scania ligger på minus 4,7 prosent, mens Mercedes-Benz på tredjeplass har fått ut 193 biler over 16 tonn, som gir 10,8 prosent markedsandel. Det er en fremgang på 6,6 prosent i forhold til 2013, men altså langt under den Volvo-drevne markedsveksten. De fire «små» merkene sliter alle med solide minussiffer i klassen over 16 tonn. De lettere vektklassene 7,5-10 tonn: Segmentet omfatter 68 biler totalt, og har en tilbakegang på 17,1 prosent. Fuso holder nå «toppen av tabellen» alene, mens også Iveco har passert MAN. Med fire biler i mai har DAF doblet innsatsen hittil i år. 3,5-7,5 tonn: Segmentet omfatter 111 biler totalt, men har fra mars til mai snudd en fremgang på 20 prosent til en tilbakegang på 15,9 prosent! Mercedes dominerer brutalt med 51,2 prosent markedsandel, men både Volkswagen og Iveco er fortsatt med på kjøret. Tallene vi refererer til gjelder ved inngangen til juni 2014 målt mot respektive 2013, og er levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken. Komplett tabelloppsett med modeller og segmenter finner du i juniutgaven av YrkesBil.
|