Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny diesel til Mazda2 Snart kommer neste generasjon Mazda2, og i den forbindelse lanserer Mazda nok en ny motor. |
||||||||||||||||
Mazda er «kjerringa mot strømmen» når det gjelder motorteknologi. Mens de fleste konkurrenter har «downsizing» som tema, er det «right sizing» som gjelder for den egenrådige japaneren. Selv i kompakte Mazda3 er i dag minste dieselalternativ en 2,2-liter. Så lenge det varer… Nå er nemlig en ny Skyactiv-D 1.5 på trappene, basert på samme teknologi. Det innebærer blant annet meget lav kompresjon (14.8:1) og fine utslippstall. Motoren lanseres sammen med en ny Demio (det japanske navnet på Mazda2) og kommer til Norge mot slutten av året. Motoren yter 105 hestekrefter ved 4000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter ved 1500-2500 omdreininger. Den innfrir utslippskravene i Euro6, uten å trenge spesielle NOx-regulerende etterbehandling, som AdBlue eller tilsvarende. Mazda Skyactiv-D 1.5
|