img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Sterkt posisjonert Opel
KJØRT: Opel som produsent og Opel i Norge gjør mye bra med nye Vivaro. Det er en moderne bil, og den kommer i høst til Norge med riktig motor og utstyrsvalg.

MUNCHEN: Opel valgte et sommerlig Bayern som arena for å gi fagpressen førsteinntrykk av nye Vivaro. Og det var et godt valg for Opels førstelinjekjemper i den viktigste av alle varebilklassene.

Bilen skal nemlig forsøksvis bite fra seg med tilnærmet personbilkomfort, og hva er vel da riktigere enn å kjøre den som være turist? Samtidig er Bayern hjemland for de kanskje mest ærekjære av alle håndverkertradisjoner. Kan du faget ditt, da har du høy status i Bayern.

Og det er nettopp håndverkere som må bli Vivaros hovedkjøpergruppe i Norge. Det er i hvert fall hos dem at bilen må vinne hjerter om den skal ta en posisjon som noe mer enn en masseprodusert kasse som først og fremst selges i snesevis og utelukkende grunnet kilometerøret til dokumentgrå flåteeiere.

Stram design

I den sammenheng har bilen noen svakheter, først og fremst i variantbredde, men la oss begynne med fordelene. Selv om linjene fra forrige modell fortsatt kan anes, er Vivaro-designen kraftig strammet og fornyet. Og det var helt nødvendig, for etter mange års visuell slitasje ga forrige utgave til slutt mest tegneserieassosiasjoner.

Nå er bilen moderne og elegant, dog uten at karakteren er påtrengende tydelig. Takhumpen er faktisk fjernet, selv om den fortsatt er der i form av et visuelt triks. Fordi setet er senket 36 centimeter, trenger man ikke lenger takforhøyelsen.

Som alle biler av nyere generasjon har den også fått et kraftigere snuteparti – les mye polstring - som foreløpig synes å være den eneste løsningen produsentene har om de skal klare de strenge kravene til sikkerhet for påkjørte fotgjengere.

Godt yrkesbilinteriør
Innvendig er mange personbilelementer på plass når det gjelder brytere, knotter og «infotainment». Selv synes jeg personbilsammenlikningen i utgangspunktet er ganske tøvete. En kjøreorientert yrkesbil i denne klassen (og større) har uansett mange fordeler og spesifikke behov utover det personbilen har, og er derfor som regel vesentlig mer gjennomtenkt til sitt bruk.

Den opplevde interiørkvaliteten er da heller ikke de personbileiere vil sette veldig stor pris på i basisutgaven, men rimelig og effektivt er det. Til Norge kommer dessuten bilen kun i en mer påkostet utstyrsutgave. Infotainment og navigasjon funker helt greit, uten å imponere noen i disse pad-tider.

Langs tyske landeveier innfrir Vivaro på komfort og kjørepresisjon. Bilen sitter godt på veien, støyer lite (og det er bra siden den også i Norge skal leveres med original vareromsvegg), og har et førermiljø man fort trives i. Og må man stoppe og sjekke oppgaver på pc eller pad, er kontorpulten kvikt etablert på den nedfellbare ryggen til midtsetet – i hvert fall om det ikke sitter noen der.

Innvendig organiseringen er i det hele tatt grundig gjennomtenkt og videreutviklet.

Volum og varianter
I det 5,2-kubikk store varerommet på bilen vi kjører først, finner vi 400 kilo last. Oppgitt nyttelast er på 1200 kilo, men erfaringsmessig kan du risikerer at den er 100 – 200 kilo lavere i praksis. Det handler om at norsk komfortutstyr ofte veier såpass mye utover en standard europeisk versjon.

Utnyttelsesmuligheten av volumet virker også svært effektivt. Bilen kommer også til Norge i utgave L2H1, som øker vareromsvolumet til 6,0 kubikkmeter. Og med to lengder og vareromsvolum på 5,2 og 6,0 kubikkmeter er Vivaro blant mellomklassens «små og smarte» biler. Den komplettere dermed sin egen lillebror Combo ganske elegant. Med sømløs størrelsesvalg fra 3,4 til 6,0 kubikk, treffer Opel det store volumet av varebilkundene.

Med en gjennomlastingsåpning i skilleveggen i gulvnivå for lange gjenstander som rør og planker får man for øvrig opp til 80 centimeter ekstra makslengde. Det betyr hhv. 3,75 og 4,15 maks innvendig lastelengde for de to versjonene.

Mangel på en L2H2 (som faktiske finnes fra Opel) gjør likevel at steget opp til storebror Movano blir vel stort. Selv om ikke det egentlig rammer andre enn akkurat de få kundene som helst skulle hatt 7 til 9 kubikk, svekker det posisjonen som seriøs «fullsortimentsleverandør».

Men sett i lys av manglende drivlinjer med 4x4 og automatgir, som de to største aktørene i sektoren briljerer med, er Vivaro uansett henvist til å spille i andredivisjon. Og i andredivisjonsligaen med Ford og de franskeettede firlingene er antagelig konseptet «lett, enkelt og forståelig» uansett et salgsfortrinn

Kun biturbo i Norge
Opel Norge gir for eksempel kun ett motorvalg til norske kunder. Fra produsenten finnes det fire. To varianter av 1,6 liter diesel, med og uten biturbo, og begge variantene i to ytelesversjoner.

Det norske valget med biturbo, 120 hester og 320 newtonmeter moment er egentlig en ok løsning - det de fleste trenger. Og det holder så vidt til lastet bil til moderat bruk av tilhenger. Men det er visstnok åpning for 140-hesteren også, dersom det skulle bli et kundekrav

Oppgitt forbruk på 120-hesteren er lave 0,59 liter per mil og et utslipp på 155 gram CO2  per kilometer. Det er hyggelige tall, mye bedre enn for forgjengeren, og som gir et visst utslag på nybilprisen. Erfaringsmessig bør man ta høyde for et betydelig påslag i praksis.

Serviceintervaller er satt til 2 år/40.000 km, og Opel lover uansett klassens laveste totalkostnader, TCO.

800 biler i året
Nye Vivaro er som forgjengeren utviklet i samarbeid med Renault, men skiller seg designmessig vesentlig mer fra tvillingen Trafic nå. I forrige versjon eksisterte også en trilling, fra Nissan, men om den dukker opp denne gangen også har vi ikke sikre opplysninger om. Med unntakt for den første lille serien biler, produseres Vivaro dessuten ved fabrikken i Luton i England, mens Trafic lages i Frankrike.

Opels salgsambisjoner for Vivaros første hele salgsår er på intet mindre enn 800 biler. De korte bilene leveres helt fra leveringsstart oktober, mens L2 og buss kommer litt senere. Volumet betyr i så fall et solid steg opp fra dagens modells plassering.

Det står imidlertid i stil med ambisjonen for Europa. Opel har nylig gjort en total omsnu på organisasjonen for lete nyttekjøretøy, og nyansatt sjef for avdelingen Steffen Raschig, som kommer fra Chevrolet, forteller ambisjoner om å øke Vivaro-salet fra 80.000 enheter i 2013 til 150.000 enheter i 2022.

Og prisen?
- Prisen blir klar i tidlig i juli, samtidig med at forhandlerne våre drar til fabrikken. Vi må selvsagt posisjonere oss riktig, men satser å treffe med en godt utstyr utgave til det norske markedet, svere informasjonssjef Stein Petersen.

FAKTA Opel Vivaro 1,6 diesel (120 hk), 6 tr man, L1H1 (2,7 tonn, 5,2 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1.598 ccm, 88 kW (120 hk) v/3.500 o/min. 320 Nm v/1.500 o/min.
Mål: 500 x ukjent x 197 cm (L/B/H), akselavstand 310 cm, varevolum 5,2-6,0 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1736 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 1184 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t ukjent sekunder, toppfart 172 km/t.
Oppgitt forbruk: 0,59 l/mil (blandet), 155 gram CO2/km
Pris fra: Ikke klar før begynnelsen av juli.
Modell til Norge: Sepember - oktober 2014

Nærmeste konkurrent (er): I øyeblikket er det først og fremst nye Ford Transit Custom bilen må måle seg mot, en bil som har tatt det norske markedet med storm i år. I tillegg kommer selvsagt bilens tvilling, Renault Trafic, som lanseres mer eller parallelt med Vivaro. Også firlingene Expert, Jumpy, Scudo og Proace har funnet en plass i markedet de neppe gir fra seg uten kamp. Og Transporter og Vito? Selvsagt, men dette er biler som selger i mye større volumer enn Vivaro uansett kan drømme om grunnet firehjulstrekktilbudet. De er for øvrig begge «gamle» biler, og som ventes fornyet i løpet av et års tid. Da får Vivaro enda tøffere kår.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer