Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg vet ikke hva de har i drikkevannet i Alsace-regionen i Frankrike, men noe må det være. Både Sébastien Loeb og Yvan Muller – begge i topp tre i årets WTCC-sesong – er fra regionen. Den som imponerer mest er Loeb, all den tid dette er hans første WTCC-sesong noen gang. Muller, derimot, er fire ganger verdensmester i klassen, men det betyr ikke automatisk at han skulle herje i årets sesong. - Jeg måtte glemme alt jeg visste om WTCC fra før, sier Muller til BilNorge. - Det er så mange endringer på bilene at det er umulig å sammenligne, mener Muller. Han har et poeng. Nå er bilene lettere, har mer krefter og langt høyere marktrykk som følge av endret aerodynamikk. BilNorge møter Muller og Loeb på Spa Francorchamps, en bane hyllet av mange – både førere og tilskuere. - Dette er en av de absolutt beste banene jeg vet om, sier Muller. Det var merkbart gjennom resultatene. Muller, Loeb og Juan-Maria Lopez – argentineren som leder WTCC sammenlagt så langt – var i en klasse for seg selv både i kvalifiseringsrundene og finalerundene. Gjør hverandre gode - Han drar fordeler av at WTCC-bilene i år er likere TC2000-bilene enn fjorårets WTCC-biler, sier Muller, som dermed ikke er overrasket over at Lopez gjør det så bra. Han sier at de tre lederskikkelsene i Citroën-teamet gjør hverandre gode. - Vi lærer av hverandre. At vi har forskjellige bakgrunner gir oss forskjellige styrker, og det drar vi veksler på. Mens Muller mener sesongen har gått som han forventet på forhånd, er Loeb noe mer reservert. - Jeg hadde et håp om ikke å havne for langt bak de andre, sier den tidligere rally-kongen beskjedent. - Vi visste ikke hvordan bilen ville oppføre seg, men den har vist seg å være imponerende, sier Loeb. Loeb er klar på at WTCC-bilene er radikalt forskjellig fra det han er vant til. Framhjulsdrevne biler, med en helt annen vektfordeling, gjør at Loeb må tenke helt annerledes. Men instinktene fra rallyverden er fortsatt til stede. Under sesongens første løp, i Marokko, havnet Loeb i sandfella. I stedet for å stoppe opp og gjøre en reversmanøver for å komme på banen igjen, dro han i håndbrekket som om det var en hårnålssving i de svenske rallyskoger for å svinge seg ut på banen. Teamsjef Yves Matton skal ha sett hendelsen, brutt ut i latter og kommentert at «this is just a joke for us». Ingen hemmelighet - Det er ikke én enkelt hemmelighet bak det vi gjør, sier Muller. - Det er bare kombinasjonen av alt vi gjør. Det ligger kvalitet i alle ledd; ingeniørene, bilen, motoren, teamet … - Det er klart vi har hatt noen utfordringer, gjort noen feil, men vi har lært og tatt det med videre, sier Muller. Men hva de har i drikkevannet i Alsace fikk vi ikke svar på. Det må nesten være bensin. PS: Citroëns fjerdefører, kineseren Ma Qing Hua, kjørte sitt andre løp for sesongen på Spa. Det gikk ikke like bra som i Russland, hvor han like greit vant hele runden. På Spa slet han noe i kvalifiseringen, og i den andre finalen fikk han tekniske problem, og måtte bryte.
|