Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For første gang leveres nemlig Focus ST med dieselmotor. Konkurrenter fra Volkswagen, Golf, har jo GTD som alternativ til GTI for de som nøyer seg med litt mindre effekt for å oppnå lavere forbruk. Dieselmotoren i Focus ST er en 2,0-liter med 185 hestekrefter – de oppgir null til hundre på 8,1 sekunder med et snittforbruk på moderate 0,44 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 114 g/km. Men selvsagt får du også den originale oppskriften med en hissig bensinmotor. I denne generasjonen Focus ST innebærer det en 2,0-liters turbomotor med 250 hestekrefter. Den tar deg til 100 km/t på 6,5 sekunder og er svært nøysom i drikkefatet til å ha så mye krefter – snittforbruk på 0,68 l/mil tilsvarer CO2-utslipp på 158 g/km (ned fra 0,72 / 169 g i forgjengeren). - Nye Focus ST leverer en fantastisk balanse mellom ytelser, dynamikk og eleganse – selve kjennetegnet på Fords høyytelsesbiler, sier Joe Bakaj, ansvarlig for produktutvikling hos Ford Europa. - Med enda mer kjøreglede og mulighet for å få bilen levert med dieselmotor for første gang, er nye Focus ST i en klasse for seg. Focus ST leveres både som kombikupe og stasjonsvogn. I begge tilfeller er 6-rinns manuell girkasse standard. Den kan bestilles fra slutten av 2014, og de første kundene får sine biler utlevert i 2015. Prisene er foreløpig ikke fastsatt.
|