img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
141 bilder i galleri
Liseberg og Volvomuseet
Liseberg er en selvfølgelig familieattraksjon i Gøteborg. Men man kan trygt ta med hele familien på Volvo-museet også.

Volvo-museet ligger aldeles nydelig til, med skjærgården rett utenfor. Bakgrunnen er riktignok et stort industriområde, men for de av oss som liker næringsvirksomhet er jo slikt også ganske tiltrekkende.

Men attraksjonen er altså Volvos eget museum. Og her snakker vi ikke Volvo personbil eller Volvo last eller noen av de andre oppdelte fraksjonene – dette er Volvo. Punktum.

Sammen med Volvo Ocean Race (som har fått sin egen avdeling på museet), og noe IT og andre mindre elementer, er Volvomuseet i dag en av de få gjenstående bitene av det gamle, felles Volvo-konsernet.

Komplett
Derfor inneholder det også alt. Motorer, og da snakker vi også påhengsmotorer (1922-1979 og flymotorer (inkl. en praktfull 14-sylindret stjernemotor fra 1941). Anleggsmaskiner.  Traktorer og selvfølgelig biler.

Personbiler fra den aller første i 1927, busser og lastebiler og alt imellom. Eksperimentbiler, sportsbiler, rallybiler, militærbiler, gassturbinbiler, drømmebiler. Det er mulig ikke absolutt alt er her, men jeg savner i hvert fall ikke noe.

Og spesielt ble jeg begeistret da det nå har dukket opp fire modeller av det de kaller «Small Volvo» - et prosjekt som ble kryptisk nevnt i en pressemelding fra en bilutstilling for en ti års tid siden, men som aldri ble vist, og som ingen heller ville snakke om.

Nå står modellene her. Riktignok små og riktignok inne i plast-montre slik at de er så å si umulige å fotografere (kanskje et polariseringsfilter hadde vært løsningen) – men nå vet jeg altså hva det dreier seg om.

Det er en veldig god førkrigshistorie her, fra ÖV og PV 4 i 1927, sammen med LV 40 – deres første lastebil.

Intimt
Vi får en reproduksjon av kontoret til grunnleggerne, Assar Gabrielsson og Gustaf Larson. De satt, står det på en plakat, vis a vis på hver sin side av et enormt skrivebord – hele deres yrkesaktive karriere.

I starten, står det videre, kommuniserte de med de underliggende avdelingene ved hjelp av tramping i gulvet. Etter en stund begynte de å bruke et kosteskaft!

Hva jeg hadde glemt var at Volvo opprinnelig var et merkevarenavn som tilhørte SKF. Det var SKF som grunnla fabrikken i 1926 og den første bilen, altså året etter, fikk da forært dette varemerket fra stifteren.

Legender
Førkrigs var bilene ekstremt amerikanske. Ikke før i 1935 kom antydninger av strømlinjer og uavhengig forstilling, og selv årene etter krigen, som de fleste vel forbinder med PV 444 og Modern Times, bød på anakronismer som PV 61 (separat chassis – her er det et eksempel på spesialkarosseri fra Nordbergs) og den enorme PV 831 – med tilnavnet Disponent. Den varte helt til 1958 – først da overtok de mer moderne konstruksjonene helt.

PV 444 – og det som fulgte på den oppskriften, er legendarisk. Og etterfølgeren, Amazon, bekrefter igjen at den er noe av det nydeligste, noensinne.

Derfra blir vi tatt gjennom hele den nye tidsregningen, som mange av oss også husker. Via DAF-eventyret – hva i all verden skulle de med DAF, og var egentlig 343 eller 440 noen gang gode biler? Og via Bertone-eventyret – som det er enda større grunn til å spørre hvorfor?

Volvos egen designavdeling, ledet av nordmannen Jan Wilsgaard, viste stadig at de var i verdenstoppen, og når det gjelder produksjonskvalitet var det vel nesten ingen som bygde dårligere enn Bertone på den tiden.

Sportslig
Selvfølgelig møter vi også sportsbilene, toseterne. Først P 1900, som i realiteten var en Duett med amerikansk plast-karosseri. Det ble ikke bygget flere enn 67 av den.

Og så kom – ikke særlig logisk hvis vi tenker kronologisk, P 1800. Legendarisk, bygget i flere utgaver, og blant prototypene ser vi også at Frua foreslo en meget spesiell versjon. Den ble døpt Raketten. Sikkert mer på grunn av fasongen enn av farten.

Konkurransebilene er der selvfølgelig, fra de første PV som vant EM i Rally, til rallycrossutgaven av 343. Og når det gjelder konseptbilene er det sikkert noen huller, men jeg klarte ikke å oppdage noen.

Lastebilene er det også avsatt god plass til, skikkelige tømmerbiler med kran og henger. Nydelig redningsbil fra 1941. Noen av de største USA-bilene de har bygget – og selvfølgelig flere eksempler på det som grunnla bussvirksomheten.

Sjefsbiler
I år er det også en spesialutstilling som viser tre av firmabilene til den legendariske Volvo-sjefen (1971-1993) Pehr G. Gyllenhammar – mannen som nesten fikk til «Norges-avtalen».

Hans biler skulle ha en helt spesiell rødfarge, med en innredning som matchet. «Jeg ville ha en farge som var frekk, utfordrende og hadde nerve», har han forklart.

Og det var åpenbart for egen fornøyelse – i sosialdemokratiske Sverige kjørte selv Volvo-sjefen bilene sine selv, mellom hjemmet og arbeidsplassen.

Muntert nok forteller en plakat at den røde fargen også gikk igjen i de gele-bringebærene som ble produsert av Webes – søtsaker som alltid fantes i lommen på førerside-døren!

De tre bilene vi møter er en 244 Turbo fra 1979 – ett år før Volvo begynte å selge turboutgaven. Turbotrykkmåleren er åpenbart veldig ettermontert i akkurat denne bilen.

Så har vi en 262 Coupé fra 1981. Akkurat denne er nok også spesialbygget, for ingen av de 6.622 andre coupéene som Bertone bygde, har en firesylindret turbo. Her var det V6 som gjaldt. Men her har den fått enda flere krefter enn den hadde i 244-utgaven hans, nå snakker vi 180 hk.

Den siste er en 780 fra 1985. Firmaet 50-års presang til sjefen. Også her fikk han jobben som testsjåfør. Den B230 FT motoren på 165 hester som ble montert i denne, tok det enda to år før resten av kundekretsen kunne kjøpe.

Nevnte jeg at dette er et museum som er vel verdt et besøk? Klokken 10-17 hver dag (11-16 på lørdager og søndager). God butikk, liten kafeteria og alle andre informasjoner på www.volvomuseum.com.
 

PS!
Bilmuseer i utlandet finnes det mange av. Men det er verdt å minne om den praktfulle bilsamlingen du kan finne på Lillehammer: Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Se hva vi skrev om det i fjor.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer