img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
184 bilder i galleri
En liten Saab-avstikker
Er du på vei sørover gjennom Sverige, så ta en pause i Trollhättan. Det er ikke store omveien, rett innenfor Uddevalla, og vi garanterer: Saab-museet er virkelig verdt et besøk.

Det er klart at det er mange som savner Saab. Saab var et bilmerke som klarte å bygge opp en helt enestående aura, Saab-eiere hadde passion – uansett hvor lite interessert de egentlig var i bil, så var Saab en viktig del av livet deres. 

Om dette skyldes dyktig markedsføring tviler jeg på – selv om det jo er det virkelige målet på hvor vellykket markedsføring har vært: i hvilken grad man klarer å gjøre et produkt eller en merkevare til noe helt unikt. Slik som Saab var.

Selv tror jeg nok det var på grunn av selve produktet, det var litt underlig, grenset til eksentrisk her og der, samtidig som sportsinnsatsen – David mot Goliat – skapte et image som besto helt til all produksjon opphørte.

Og – det sier litt om styrken i merkevaren – da var det vel et par hundre år siden Saab sist hadde deltatt i noen konkurranse.

Hele historien
Museet forteller hele historien. Fra UrSaaben, 92001 som den het, til de siste modellene som ble produsert. Med alle sideveiene og alle blindveiene vel dokumentert.

Vi får hele 92, 93, 95 og 96 historien fra den første tosylindrede produksjonsmodellen i 1950 og til den siste, da med solid V4-motor, ble bygget i 1980. Da hadde nesten 750.000 av denne lille strømlinjebilen blitt produsert.

Vi får se Monsteret – en eksperimentbil fra 1959, der to av de tresylindrede totakterne ble montert ved siden av hverandre i fronten – den ble vesentlig bredere enn den vanlige (og var sikkert en formidabel understyrer). 138 hk og nesten 200 km/t.

Vi får se en type 98 som endte som et eksperiment, en slags cross-over på 96-basis. Og så får vi hele 99-historien.

Den startet med noe de kaller 96/99 «Paddan» fra 1965 – to år etter at planene var formulert, der man kjørte 99-drivlinje i en breddet 96. To frontruter var delt og limt sammen igjen for å få den bred nok.

Deretter kom Daihatsuen – en nesten produksjonsklar 99 som var kamuflert med navnet på en nesten komplett ukjent japaner. Da skriver vi 1967 – og så kom den virkelige produksjonsmodellen i 1969. Saab var oppe blant de store.

Og etter den følger hele produksjonshistorien opp til de siste 9-3 og 9-5.

Mye sport
Men før vi kommer så langt er vi innom den komplette sportshistorien fra den 93-utgaven som vant 1000 Sjøer i 1957. «Hårdere går det ikke an å kjøre noen bil» sa Erik Carlsson etterpå – noe han stadig motbeviste i flere tiår etterpå.

Alt som har gått fortere enn det som egentlig var mulig er på plass her, dessuten får vi se den Formula Juniorbilen som vel har verdensrekord i understyring. Ingen suksess, med andre ord.

Og alle Sonettene er på plass, også den hvite som bladet BIL i sin tid fikk låne i en av våre legendariske «sammenligningstester» da vi kjørte den mot en Renault Spyder.

Heldigvis er alle de mer eller mindre fantastiske konseptbilene der også, fra da Michael Mauer (nå designsjef hos Porsche) fikk ganske gode budsjetter og bygget den ene drømmebilen etter den andre. Var det ikke 9-3 X fra 2002 det startet med?

De fikk oss i hvert fall til å tro at Saab hadde en fremtid.

Og selvfølgelig blir man litt sentimental når man tenker på hvor kort den fremtiden egentlig var, der man rusler rundt i denne sømløse Saab-samlingen. Men trøsten er selvfølgelig at samlingen fremdeles eksisterer og at museet står der.

Åpent for deg fra 9 om morgenen til 17 hver eneste dag i sommer. Og i butikken, blant masse Saab-stash, kan du også kjøpe en pose ekte Saab turbo-kaffe.

Originalt, akkurat som bilen.

Du finner all info om museet på www.saabbilmuseum.se.

PS!
Bilmuseer i utlandet finnes det mange av. Men det er verdt å minne om den praktfulle bilsamlingen du kan finne på Lillehammer: Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Se hva vi skrev om det i fjor.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer