Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Store ord teppebombet forsamlingen da VW dro teppet av ny Passat i Berlin torsdag kveld. Spørsmålet VWs konsernsjef Martin Winterkorn hadde stilt fire år tidligere var: - Hvordan kan man gjøre en allerede perfekt bil bedre? Og han svarte selv: Nye Passat er mer premium bil, men til prisen av en vanlig bil. Det betyr mer bil for pengene. Winterkorn var høyt oppe. Generasjon 8 – Vårt mål var å gjøre Passat mer sportslig, å skape en bil som vekker begjær, fortsatte VWs designsjef Klaus Bischoff. Det siste er gjort ved å gjøre Passat 14 mm kortere, øke akselavstanden med 79 mm samt redusere overhenget med 69 mm. I stasjonsvognen økes bagasjerommet med 47 liter, beinplassen bak økes med 33 mm og takhøyden økes med 26 mm. «Sikker som banken» Motorprogrammet strekker seg til 280 hk samtidig som forbruk og utslipp er redusert med opp til 20 prosent, ikke minst på grunn av inntil 85 kg vektreduksjon. Naturligvis er 4x4 fortsatt en naturlig del av Passat-programmet. Nytt vil være en ladbar hybrid fra 2015 med samme teknologi som de ladbare versjonene av Audi A3 e-tron og VW Golf GTE. Det vil si 50 km elektrisk rekkevidde før bensinmotoren på 150 hk trår til og gjør bilen til en normal hybrid med samlet effekt på 211 hk. Evolusjonerende Passat har i sum passert 22 millioner produserte enheter og er en av VW-konsernets viktigste biler sammen med Golf og Polo, alle tre lansert med ett års mellomrom fra 1973 til 1975. Nettopp de små skrittene er den mest sannsynlige årsaken til at Passat har vært den mest foretrukne familie- og firmabil i Europa gjennom store deler av dens liv. 2014 er uten tvil også familiebilenes år. Først ute var Opel med facelift av Insignia. Nå er turen altså kommet til Passat og litt senere i år kommer – riktignok tre år for seint – ny Ford Mondeo. Samtidig opplever de store familiebilene press fra mindre biler som stadig blir større, bedre og sikrere. Ovenfra presser premiumbilene med sofistikert teknikk og høyere status. I dette skviset gis familiebilene nå et generelt betydelig løft. Norgesmester Til tross for tidvis sterk konkurranse fra Ford Mondeo og Toyota Avensis står Passat også i Norge tilbake som den store familiebilklassevinneren. I åtte av de siste fjorten årene har Passat inntatt tetplassen og i fire av dem var den landets mest foretrukne bilmodell uansett klasse. Fra en topp på 7194 biler i 2007, sank volumet til 2997 enheter i fjor. Mens Passat før både var sedan og stasjonsvogn for nordmenn, er det nærmest bare stasjonsvogn som gjelder i denne bilklassen nå. OFV-tall viser at stasjonsvognen sto for 95,0 prosent av Passat-salget i fjor, dieselandelen endte på 88,3 prosent og 4x4-andelen på 44,8 prosent (inkludert Alltrack). Passat-klassens historisk sterke posisjon i Norge lider nå under at nye bilklasser flytter kundene. Fra en andel på 36,7 prosent av samlet personbilsalg i 2001 er Passat-klassens andel ved inngangen til juli i år 14,7 prosent.
|