img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Mer enn god design
NETTKJØRT: Jeg vet jeg ikke er alene om å like designen i nyere Mazda-modeller. Men har bilene andre sterke sider også? Vi har kjørt nye Mazda3 – en utfordrer i den tøffe kompaktklassen.

Hva slags bil er dette?

Mazda3 er en direkte konkurrent til Golf, Auris, Focus og de andre volumselgerne i kompaktklassen – også omtalt som Golf-klassen. I Norge er Golf den ubestridte kongen i klassen, men også Toyota har levert store volumer av Corolla og de senere år Auris.

Motor / drivverk?

Vår bil var utstyrt med bensinmotor og manuell girkasse. Mazda skiller seg fra konkurrentene ved ikke å tilby små motorer med turbo. De hevder at «right-sizing» er bedre enn «down-sizing».

LES: Mazda snur alle steiner

Motoren i denne bilen er en 2,0-litere med 120 hestekrefter. At den ikke har «pustehjelp» betyr at den er avhengig av et visst turtall før den kommer til sin rett, men da er den til gjengjeld meget leken.

Vi kjørte også en bil med dieselmotor og automatgir, som du finner data for nederst i saken. Dette er en meget rask og behagelig kombinasjon. De som er skeptiske til automatgir bør prøve en bil med en moderne girkasse, som denne fra Mazda.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Mazda3 leveres i to karosseriformer, som femdørs kombikupe og som sedan. Sedaner i kompaktsegmentet er ikke spesielt populære i Norge, men 3-eren i sedanform vil garantert finne noen tilhengere som i tillegg til stilig design får 55 liter ekstra bagasjerom.

Bilene vi kjørte hadde utstyrsnivå Optimum hvilket inkluderer mye du må betale ekstra for på f.eks. en tysk bil, og som du ikke får levert i det hele tatt fra enkelte asiatiske konkurrenter.

Her får du blant annet en sikkerhetspakke som innebærer radarbasert cruisekontroll, aktivt bremsesystem med Smart City Brake, adaptive kurvelys, automatisk fjernlyskontroll og filskiftvarsler.

Sentralt på dashbordet sitter en 7-tommers berøringsskjerm for navigasjon og underholdning som kommuniserer enkelt med en smart-telefon. Head-up display er også standard.

Bose har levert lydanlegget med 9 høyttalere og surround, setene er skinntrukket (førersetet elektrisk justerbart) og du får bi-xenon lys med LED kjørelys og baklys.

Hvordan er den å kjøre?

Mazda fremstår for meg (sammen med Honda) som den mest sportslige av de japanske produsentene. Og de er ikke redd for å gå sine egne veier, noe deres Skyactiv-teknologi med egne motorer og girkasser samt vektbesparende tiltak er eksponenter for.

Og Mazda3 skuffer ikke når det kommer til kjøreegenskaper. Motoren er turtallsvillig, girkassen kontant og styringen presis og effektiv.

Ofte slår vi av auto stopp/start under prøvekjøringer, fordi det er frustrerende å bruke når man stanger i kø. Men i denne bilen er systemet kjapt og effektivt, Mazda har nemlig utviklet sitt eget i-stop som de hevder er det raskeste på markedet.

Hvem passer den for?

Kompaktklassen favner bredt og er ikke uten grunn det største segmentet i Norge. I kundegruppen finner vi familier og enslige i alle aldre som vil ha en fornuftig og sikker bil som dekker alle deres behov, fra kjøring til jobb og barnehage, via shopping til feriereiser.

Mazda3 har en design som vil tiltale alle aldersgrupper. Den vil spesielt appellere til dem som ønsker «mye bil for pengene».

Konkurrenter?

Kompaktklassen er det mest konkurranseutsatte segmentet i Europa med nærmere 50 konkurrerende modeller. De mest solgte hittil i år er VW Golf, Toyota Auris og Nissan Leaf foran Volvo V40, Audi A3 og BMW i3.

Alle merker som vil ha volum er representert i klassen. Det er kun i Norge du finner to elbiler så høyt oppe på statistikken.

Dette liker vi:

Mazda3 har en design som er lett å like. Dessuten er det praktisk, rommelig og byr på mye utstyr for pengene.

Dette liker vi ikke:

18-tommers felger og harde Dunlop-dekk gir mye hjulstøy i en bil som for øvrig er meget godt støydempet. 17-tommers felger og andre dekk hadde trolig løst problemet.

 

FAKTA Mazda3 2.0 Bensin Optimum

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1988 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

210 Nm v/4000 o/min.

Mål LxBxH:

446 x 179 x 146 cm

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1280 kg

Tillatt totalvekt:

1815 kg

Bagasjerom:

364-1263 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

CO2:

119 g/km

Forbruk målt:

-

Pris fra:

kr 227.800 (Core)

Pris som prøvekjørt:

kr 278.300

 

FAKTA Mazda3 2.2 Diesel Optimum

Motor:

4-syl. bensinmotor, 2191 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/4500 o/min.

Dreiemoment:

380 Nm v/1800 o/min.

Mål LxBxH:

446 x 179 x 146 cm

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1405 kg

Tillatt totalvekt:

1930 kg

Bagasjerom:

364-1263 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,7 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,48 l/mil

CO2:

127 g/km

Forbruk målt:

-

Pris fra:

kr 249.800 (Core)

Pris som prøvekjørt:

kr 317.300


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer