Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audis kunststoff-fjær Nå kommer Audi med opphengning der fjærene er fremstilt av kunststoff – for å spare vekt. |
||||||||||||||||
De nye fjærene vil komme i noen utvalgte modeller før året er omme, får vi vite. Det blir sågar sagt «Upper mid-size car». (Da kan vi jo gjette på A4 – den er vel snart moden for et generasjonsskifte). Audi er jo blant dem som har en ganske uttalt kilo-aversjon. De var tidlig ute med aluminiums-strukturer for eksempel. Slik at vektsparing er blitt et slags varemerke, derfor er det selvfølgelig viktig for dem å fortelle høyt om denne nye slankeinnsatsen også. Så veldig imponerende er kanskje ikke innsparingen ved første øyekast. En normal skrufjær veier ca. 2,7 kg, sier Audi. Den nye fjæren, bygget opp av glassfiberforsterket polymer (GFRP) vil veie 1,6 kg. Med fire slike på bilen vil innsparingen være mindre enn 5 kilo. Viktige kilo Og for det andre: enda viktigere, bidrar innsatsen til å senke den uavfjærede vekten som er ganske kritisk både for kjøreegenskaper og komfort. Med lettere opphengning får chassis-fininnstillerne en mye enklere jobb. Jeg håper bare at Audi ikke faller for fristelsen til å kalle dette en kjempenyhet. General Motors kan feire 30 års jubileum for fiberglass-fjærer. De har vært brukt på Corvette siden 1984 uten problemer. Det er riktignok bladfjærer vi snakker om der, mens Audis er skrufjærer. Men en fjær er en fjær og Corvette (tror jeg) var først.
|