img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Topp og bånn på Silverstone
Dette er en grei oppsummering av helgens Formel student konkurranse på Silverstone med to norske studentlag i aksjon.

Det er ikke ofte du opplever at det viktigste verktøyet i verktøykassa er solkrem. Men slik var det lørdag på Silverstone.

Ikke akkurat det beste været å jobbe i, men det skal jeg si Stavanger-laget gjorde. Elektriske problemer hadde gjort at de hadde skrudd fra de ankom banen tidligere i uka, og mot alle odds fikk de bilen klar like før den tekniske kontrollen stengte sine porter lørdag kl. 18.

Pågangsmot
Det i seg selv var en innsats det virkelig sto respekt av, med et herlig «dette-skavvi-fikse» pågangsmot.

På den tiden var allerede en rekke av prøvene kjørt, så det kunne ikke være snakk om å komme med blant de beste, men søndagens prestisje-øvelse, «endurance» SKULLE de klare.

Så viste det seg da, ved teknisk kontroll med en bil som var ferdig til kjøring, at Stavanger-studentene hadde en tolkning av de tekniske reglene som dommerne ikke delte. Bilen ble simpelthen ikke godkjent.

Trondheim-laget hadde det meget enklere. Deres depot-innsats besto stort sett i å endre settingen på aero-pakken – liten luftmotstand ved aks-prøven, høyt marktrykk på skid-pad’en.

I alle disse øvelsene ble NTNU-glimrende plassert. Åttende plass på sprinten, femte på skid pad’en (selv om man bare fikk kjøre en gang, bensinbiler som ikke fikk startet ute på banen forsinket hele forestillingen) og femte på aksen.

Mange muligheter
Men dette var lørdag, og disse tre dynamiske øvelsene teller til sammen mindre enn søndagens utholdenhetsløp på selve Grand Prix-banen (i hvert falle deler av den) – det var den man virkelig så frem til.

Derfor ble det god tid til å rusle rundt i garasjene og fryde seg over en racingformel som gir muligheter for så mange varierte løsninger og fasonger. 

Og innsatser.

I den ene enden hadde vi fire ungdommer fra Jordan som hadde brukt sparepenger og fire måneders byggetid på å komme med i konkurransen. Praktfullt primitivt, men sammen med Stavanger: møtets innsats.

Hovedsponsorer var et spedisjonsfirma og Royal Jordanian slik at de kunne komme seg til England. Dersom jeg noensinne må velge og kan velge RJ – er det det flyselskapet jeg skal fly med da.

Avanserte løsninger
Men så hadde vi slike som laget fra Zürich, som vant i fjor. De hadde fått tak i noen dempere utviklet for sykler. De veide omtrent ikke noe og grenset inn mot aktiv fjæring. «Verdt 1,2 sekunder på hvert minutt», sa de. Demperne blir ikke kommersielt tilgjengelig før om to år.

Og de fra Delft hadde hjælpemeg konstruert sine egne dekk, som de hadde fått noen gummikompetente til å produsere – da tar man den komplette elastomer-pakka på alvor.

Firehjulsdrift med en el-motor i hvert nav var ikke lenger eksotisk (og det var påfallende hvor meget penere og ryddigere elbilene var enn de med modifiserte motorsykkelmotorer).

Jeg møtte blant annet han som er ansvarlig for aerodynamikk for Saubers Formel 1-innsats, Willem Toet, som bare ristet på hodet i nesten stum beundring over hva han hadde sett. Og dette er en mann som også har kontakt med røttene, fremdeles finner han tid til engelsk klubbracing og har nettopp designet noe som ser ut som årets engelske bakkeløp-mester.

Kreativitet
Det var en rekke Formel 1 designere som ruslet rundt og pratet med folk i år. Jeg vet ikke hvem som ble mest inspirert, de litt star-struck-studentene, eller de garva gamle revene som plutselig møtte et miljø som struttet av skaperkraft og fantasi.

Det ble forresten sagt at neste år skal deltakerne kunne bruke enda mer fantasi. Det later til at reglene skal endres igjen, blant annet med høyere tillatt slagvolum for forbrenningsmotorer – det er ikke særlig mange donor-muligheter lenger, med dagens 600 ccm grense.

Smalere aeropakke (ikke bredere enn innsiden av bakhjulene) snakkes det også om – kanskje ikke så dumt, disse begynner å bli grotesk store i enkelte tilfeller.

Muligheter for bakhjulsstyring, kanskje? Og, akkurat som på Le Mans, begynner man å få problemer med å få til et slags kraft-likeverd mellom biler med forskjellig typer drivlinjer.

I år fikk elbilene en logger som skulle brukes til å sjekke at det ikke var brukt med enn 85 kW (en logger også Trondheim hadde problemer med, den ble levert ut fredag kveld med meget mangelfulle instruksjoner om kobling). Det er snakk om å ta 5 kW fra de tohjulsdrevne elbilene og enda mer fra de firehjulsdrevne.

Multinasjonalt
Det er mulig det var sommerværet, men det var en annen klar oppdagelse i depotene også. Flere jenter enn noen gang.

En offisiell opptelling ga oss 280 påmeldte kvinnelige deltakere. Ny rekord, men fremdeles langt igjen til likestilling her: Til sammen var det nesten 3000 studenter der, 106 lag, 37 av dem var fra vertslandet.

Resten kom fra 37 andre land. Blant andre var Kina der (for første gang), Russland og Sør-Korea. Amerika var representert med både Canada og Ecuador, mens Egypt hadde hele tre universiteter på plass.

Talentspeiding
Og bilprodusenter som Jaguar / Land Rover, Mercedes-Benz AMG og MG var på plass. De viste biler, hadde med toppingeniører, men det var påfallende mange derfra som også gikk rundt og rekrutterte.

Ingeniører er mangelvare. Spesielt de som har demonstrert, gjennom et prosjekt som dette, at de også kan administrere, delegere, multitaske, løse både praktiske og teoretiske problemer på sparket og tåle møkkete hender.

Men så var det søndagen da.

Godt gjennomført
La meg si det så enkelt at i skrivende stund aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at NTNU kjørte en endurance-øvelse på cirka 29 minutter. På tross av at de siste rundene gikk på sparebluss – med det røde «nå-er-det-nesten-ikke-saft-tilbake-i-batteriene» lyset på konstant klarte man allikevel å kare seg i mål.

Og det på en tid som akkurat nå ser ut til å være den raskeste for noen av elbilene i hvert fall.

De samlede resultatene vil dukke opp ved ni-tiden i kveld. Om ikke jeg får fanget dem opp der og da er jeg sikker på at Facebook-siden til Revolve-laget kommer til å antyde hvor de endte. Du kan sjekke det selv på https://www.facebook.com/RevolveNTNU.

PS. Stavanger var langt fra alene om å ha problemer. Snaue 50 DNA’ er (Did Not Arrive) telte jeg på de dynamiske prøvene lørdag. Søndag var det bare 55 lag som hadde kvalifisert seg til den store Endurance-prøven. Og blant DNA’ene var det folk med adskillig lenger erfaring enn heltene fra Stavanger.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer