Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er noe som er litt spennende med den ellers komplett innholdsløse pressemeldingen fra McLaren der det fortelles at P1 skal bli enda heftigere. Det står at produksjonen av den nye vil starte så snart den siste av de 375 «vanlige» P1 ruller ut fra fabrikken i Woking. «Nøyaktig to tiår etter den berømte le Mans seieren med den legendariske McLaren F1 GTR.» Kan det – vi kan jo alltids håpe – bety at de har tenkt å gjøre en tilsvarende operasjon? Det hadde vært vanvittig morsomt, den gang var det også noe som egentlig var en ren gatebil, bare forsiktig modifisert, som vant. «Vi kunne egentlig ha kjørt den på veien både til og fra Le Mans» sa Gordon Murray etter at bilene hans tok første, tredje, fjerde, femte og trettende plass i 24 timers løpet. Den dag i dag regner han dette som «sin» største seier – og den mannen har bygget en og annen pokalvinnende racerbil. Men akkurat den, at man kommer kjørende hjemmefra, skrur av skiltene og teiper opp lykteglassene og vinner, er det vel dessverre slutt på. Selv om det er jo slike biler løpet egentlig ble arrangert for. Men da Porsche 917 overtok etter Ford GT40 i 1970, begynte det å bli slutt på at gatebiler kunne dra av gårde med den gjeveste premien, selv om feltet ellers er fullt av biler godkjent for landeveien. Det eneste vi egentlig vet om den kommende P1 GTR er det vi ser av skissen av dette de kaller Design Concept, og som skal vises for spesielt interesserte i speiderteltet (eller hva det er) de har slått opp på Pebble Beach i midten av august. Masse vinger og kjempe-diffusor bak sammen med et par eksosrør som ser ut som de ikke først og fremst er dimensjonert for lavt CO2-utslipp.
|