Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SHOW: Som seg hør og bør var det show og baluba og fin sommerstemning da nye Vito ble avduket i Berlin i går kveld. Vito kjemper i den viktigste og hardeste klassen av alle varebiler, de mellomstore kassebilene. Klassen kjennetegnes av andre storheter som VW Transporter og Ford Transit Custom. Siden Vito første gang ble lansert i 1995 og frem til i dag, er det produsert og solgt 1,2 millioner eksemplarer av bilen. I perioden har bilen hatt en generasjonsoppdatering tidligere, i 2003, mens den siste faceliften skjedde høsten 2011. Les saken på YrkesBil-linkene. Interessant nok har bilen vokst i kjøpernes øyne gjennom hele perioden. Også i Norge, hvor dagens utgående modell har etablert en sterk posisjon på 2. plass i modellsegmentet. Og her til lands har den forholdsvis dyre og påkostede varebilen også tatt en ganske ekstrem posisjon blant dem som foretrekker 4x4. Hele 90 prosent av Vitoene som er solgt i Norge i år er levert med 4x4. Les 4x4-testen her. Så: Bortsett fra at alt er nytt - hva er nytt? Man kunne ha gjettet seg til det meste, egentlig. Bilen har tross alt en personbil-tvilling som tidligere het Viano, men som nå heter V-klasse, og som i sin nye ham forlengst er avduket og dermed har røpet mye. Utvendig er nye Vito fortsatt en umiskjennelig Vito, men sterkt preget av tryllestøvet som designere bruker for å fornye biler. Altså vesentlig mer moderne og elegant – og i utpreget familieharmoni med merkets øvrige biler. Inntrykket når bilen kommer trillende, er faktisk av en lavere, mer sportlig og personbiltilnærmet bil. Det gjelder også 4x4-utgaven, som man i Norge er vant til å se som en mer høyreist bil. Det er strengt tatt helt unødvendig å si at bilen er blitt mer drivstofføkonomisk og har fått et høyere sikkerhetsnivå. Noe annet hadde vært en skandale. Skrytetallet for forbruk Mercedes nå bruker for en Vito 116 CDI BlueEfficiency, er 0,57 liter diesel per mil. Stoler man på NEDC-syklusen, betyr dette en reduksjon i forhold til utgående versjon på rundt 20 prosent. Og av sikkerhetsnyheter kan nevnes at Mercedes spesielle Crosswind Assist, altså en hjelper som stabilisere bilen i heftig sidevind, er tilgjengelig som utstyr på nye Vito. En annen interessant utstyrsnyhet for Norge er at standard halogenlys for første gang på en varebil kan erstattes av LED Intelligent Light System (ILS). Dette er smarte LED-lys som selv justerer lysets styrke og spredning avhengig av veiforhold og trafikk. Full valgfrihet av drivlinje Nå kommer vi kanskje til det mest interessante: Nye Vito kan som eneste modell i dette segmentet leveres valgfritt med bakhjulsdrift eller 4x4 eller forhjulsdrift. Fordelen med det sistnevnte er først og fremt en betraktelig lavere pris. Og denne modellen kommer da også med «sparemotorer»: En tverrstilt firesylindret 1.6-liter som yter henholdsvis 88 eller 114 hester. Mer relevant for Norge er nok fortsatt de bakhjuls- og firehjulsdrevne utgavene, som alle har en firesylindret motor på 2,15 liter, og med ytelser på hhv. 136 hester, 163 hester eller 190 hester. 190-hesteren, som trist nok erstatter den lyd-gromme V6-eren, har til gjengjeld fordelen av å være både Vitos første, og antagelig hele modellsegmentets første, Euro 6-motor. Globale ambisjoner Nye Vito skal fortsatt produseres ved fabrikken i Vitoria, som ligger i Baskerland nord i Spania. En «liten» forskjell er at Mercedes nå har ambisjoner om å introdusere bilen også på hele det amerikanske kontinentet. Lillebror Vito følger dermed storebror Sprinter i globaliseringsprosessen. Bilen introduseres i Tyskland i oktober, og på hjemmebane skryter Mercedes av noe sånt som en splitter ny bil uten prispåslag i forhold til den utgående. Den norske importøren har foreløpig ikke kommet med informasjon om verken priser eller timeplan for Vito i Norge, men den er neppe langt unna.
|