img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Her er nye Vito
VAREBIL: Mercedes viktigste yrkesbil er komplett fornyet. Nå også med forhjulsdrift.

SHOW: Som seg hør og bør var det show og baluba og fin sommerstemning da nye Vito ble avduket i Berlin i går kveld.

Vito kjemper i den viktigste og hardeste klassen av alle varebiler, de mellomstore kassebilene. Klassen kjennetegnes av andre storheter som VW Transporter og Ford Transit Custom.

Siden Vito første gang ble lansert i 1995 og frem til i dag, er det produsert og solgt 1,2 millioner eksemplarer av bilen. I perioden har bilen hatt en generasjonsoppdatering tidligere, i 2003, mens den siste faceliften skjedde høsten 2011. Les saken på YrkesBil-linkene.

Interessant nok har bilen vokst i kjøpernes øyne gjennom hele perioden. Også i Norge, hvor dagens utgående modell har etablert en sterk posisjon på 2. plass i modellsegmentet.

Og her til lands har den forholdsvis dyre og påkostede varebilen også tatt en ganske ekstrem posisjon blant dem som foretrekker 4x4. Hele 90 prosent av Vitoene som er solgt i Norge i år er levert med 4x4. Les 4x4-testen her.

Så: Bortsett fra at alt er nytt - hva er nytt?

Man kunne ha gjettet seg til det meste, egentlig. Bilen har tross alt en personbil-tvilling som tidligere het Viano, men som nå heter V-klasse, og som i sin nye ham forlengst er avduket og dermed har røpet mye.

Utvendig er nye Vito fortsatt en umiskjennelig Vito, men sterkt preget av tryllestøvet som designere bruker for å fornye biler. Altså vesentlig mer moderne og elegant – og i utpreget familieharmoni med merkets øvrige biler.

Inntrykket når bilen kommer trillende, er faktisk av en lavere, mer sportlig og personbiltilnærmet bil. Det gjelder også 4x4-utgaven, som man i Norge er vant til å se som en mer høyreist bil.

Det er strengt tatt helt unødvendig å si at bilen er blitt mer drivstofføkonomisk og har fått et høyere sikkerhetsnivå. Noe annet hadde vært en skandale.

Skrytetallet for forbruk Mercedes nå bruker for en Vito 116 CDI BlueEfficiency, er 0,57 liter diesel per mil. Stoler man på NEDC-syklusen, betyr dette en reduksjon i forhold til utgående versjon på rundt 20 prosent.

Og av sikkerhetsnyheter kan nevnes at Mercedes spesielle Crosswind Assist, altså en hjelper som stabilisere bilen i heftig sidevind, er tilgjengelig som utstyr på nye Vito.

En annen interessant utstyrsnyhet for Norge er at standard halogenlys for første gang på en varebil kan erstattes av LED Intelligent Light System (ILS). Dette er smarte LED-lys som selv justerer lysets styrke og spredning avhengig av veiforhold og trafikk.

Full valgfrihet av drivlinje

Nå kommer vi kanskje til det mest interessante: Nye Vito kan som eneste modell i dette segmentet leveres valgfritt med bakhjulsdrift eller 4x4 eller forhjulsdrift.

Fordelen med det sistnevnte er først og fremt en betraktelig lavere pris. Og denne modellen kommer da også med «sparemotorer»: En tverrstilt firesylindret 1.6-liter som yter henholdsvis 88 eller 114 hester.

Mer relevant for Norge er nok fortsatt de bakhjuls- og firehjulsdrevne utgavene, som alle har en firesylindret motor på 2,15 liter, og med ytelser på hhv. 136 hester, 163 hester eller 190 hester.

190-hesteren, som trist nok erstatter den lyd-gromme V6-eren, har til gjengjeld fordelen av å være både Vitos første, og antagelig hele modellsegmentets første, Euro 6-motor.

Globale ambisjoner

Nye Vito skal fortsatt produseres ved fabrikken i Vitoria, som ligger i Baskerland nord i Spania.

En «liten» forskjell er at Mercedes nå har ambisjoner om å introdusere bilen også på hele det amerikanske kontinentet. Lillebror Vito følger dermed storebror Sprinter i globaliseringsprosessen.

Bilen introduseres i Tyskland i oktober, og på hjemmebane skryter Mercedes av noe sånt som en splitter ny bil uten prispåslag i forhold til den utgående.

Den norske importøren har foreløpig ikke kommet med informasjon om verken priser eller timeplan for Vito i Norge, men den er neppe langt unna.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer