Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Volvo tirsdag formiddag drar teppet av den splitter nye XC90 i Stockholm, er det allerede klart at bilen skal koste 725.000 kroner i Norge. Her – XC90 blir en svært viktig bil for oss i Volvo. Målet er å selge 1000 biler i året, sier adm. direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway AS. Allerede et halvt døgn før den offisielle lanseringen av Volvos sterkt etterlengtede SUV var Volvos norske sjef var høyt oppe. Dette er kommende XC90 i Norge:
XC90 er Volvos lengstlevende nåværende modell med historie tilbake til 2002. Inkludert bruktimport og noen få varebiler har 9500 av dem funnet veien til Norge. Fremtidsrettet LES OGSÅ: XC90 på innsiden Til programmet hører nye og svært drivstoffgjerrige motorer. – Vi tror nye XC90 også kommer til å løfte salget av XC60, hevder Herland. Volvo-sjefen mener at XC90 er så godt utstyrt at mange kommer til å velge grunnversjonen. Om ikke det er godt nok, så har fabrikkens folk selv krysset av i alle utstyrsrubrikkene på First Edition. Her er eksempelvis luftfjæring, firehjulsdrift, 225 hk motor, 21 tommer store hjul, head-up display og et av verdens feteste audioanlegg. Alle First Edition blir svarte. Kun på nett At bilen bare bygges i 1927 eksemplarer, speiler naturligvis Volvos opprinnelsesår. Så langt spekuleres det i at den første bilen tildeles kronprinsesse Victoria. Fortsatt vil miljø være en av bærebjelkene i Volvos modellprogram. Derfor blir XC90 også ladbar hybrid omtrent fra produksjonsstart. Hybridteknologien vil ikke være ulik den som brukes i V60, men dieselmotoren erstattes av bensinmotor som sammen med elmotoren gir rundt 400 hk uten å slippe ut mer enn 60 gram av klimagassen CO2/km. I hybriden skal girvelgeren være i ekte Orrefors-krystall. Herland er ikke bekymret for at motoreffekten vil påføre bilen så høye avgifter at den blir uselgelig. Lavt utslipp kompenserer, men som vanlig ønsker Herland at høstens budsjett dreies mer mot avgifter på utslipp og mindre på effekt. Sikkerhet i høysetet – Det har tatt tre år å få fram helt nye XC90. Bilen er samtidig en del av Volvo Cars investeringsprogram på hele 70 milliarder kroner, sier Øystein Herland. Volvos bekymring de siste årene har vært at merket ikke blir oppfattet som fullverdig premium på linje med Audi, BMW, Lexus og Mercedes. Ei heller i USA. – Vi strekker oss mot premium, sier Herland og sammenligner XC90 – uten blygsel – med Mercedes ML, Audi Q7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee og VW Touareg.
|