Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange vil sikkert allerede protestere og si at nye Mazda MX-5 – med det elegante navnet Miata i USA – fortsatt er en flott bil, og nå har fått det nødvendige løftet både utvendig og innvendig for å være moderne fram mot det neste tiåret. Jeg er ikke uenig i det. Kommende MX-5 inneholder kvaliteter som er verd å samle på og den vil fortsatt være så godt som uten konkurranse. Men samtidig låner bilen litt herfra og litt derfra. Du har sett mye av dette før, både hos Mazda og hos konkurrerende merker. Grep sjansen Så Mazdas lansering av en liten og lett sportsbil med underholdende veiegenskaper var mot alle anbefalinger. Tiden hadde løpt fra biltypen, sa de som mente å ha greie på slikt. Det skulle fort vise seg at kritikerne tok feil og Mazda hadde rett. Ganske nær 25 år etter at de første kundene fikk sine roadstere kan Mazda gjøre opp status: 935.000 solgte biler hvorav rundt 3000 i Norge (bruktimport inkludert). Slanket og kappet For å gjøre Mazdaen mer kompakt kuttes også lengden med ti cm til 3,915 meter. Det gjør bilen litt kortere enn førsteutgaven. Men der stopper også informasjonen om bilen. Ikke får vi vite noe om motorer og drivlinje ut over at den inneholder Skyactiv teknologi. Jannik Olsen i Mazda sier det rett ut: – Vi må ha noe igjen til Paris. Trekkplaster Wenche Skarpodde, Mazdas informasjonsansvarlige i Norge, sier at nye MX-5 kommer til Norge i 2015, men hun kan ikke love at det skjer før sommerferien. Pris sier Mazda heller ikke noe om. Siden vekt og utslipp reduseres, så krymper trolig engangsavgiften. Rimeligste MX-5 av utgående modell koster nå med 126 hk motor 286.200 kroner.
|