Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv syns jeg det er litt synd med Nismo og 30 år. For jeg møtte Nissans trimmingsarm som en ganske rampete butikk på slutten av 80-tallet. Det var de som i stor grad forsynte Tokyo Extreme Racer med redskapen, den gangen i 80-årene da TER fremdeles var en del av virkeligheten og ikke bare noe du fant inne i en PS2. Men Nismo – som er et greiere ord for Nissan Motorsport, vil jo gjerne være seriøs også, og viser til respektabel innsats i bl.a. GT- og sportsbil-løp, de har satt spor etter seg både i Japans Super GT-serie og i WEC og de hadde en imponerende GT-R i Super GT for noen år siden. De har levert motor til biler som har deltatt både i ELMS og på selveste le Mans – og var med selv første gang i 1986. Dit skal de forresten tilbake for alvor neste år. For første gang siden 1995 - da var det vel noen Skyline som deltok. Nå skal de rett i strupen på de store og satser på LMP1-klassen med sin Nissan GT-R LM Nismo. Lykke til. Men ikke glem hva dere egentlig ble skapt for å gjøre. Da Z-serien til sist dessverre gikk ut av tiden satt Nissan med to, delvis konkurrerende, racing-organisasjoner. Ut fra disse ble det skapt en helt ny organisasjon som – fint hvis den kunne drive litt sportsvognracing, de bygde sågar en bil for en-merke konkurranse som het noe så utrolig som Saurus – men det var først og fremst performance-deler for entusiastene man skulle hente frem. LES OM: Nissan GT-R Nismo Nismo er blitt mye mer seriøs siden den gang, ja, og gjør også såpass underlige ting som å konkurrere med den rare ZEOD RC hybriden, den nesten uten sporvidde foran, og samtidig ende opp i en veldig ugrei feide med Panoz. Norge er ikke et så sentralt Nismo-land at vi merker noe til det, men de feirer altså bursdagen ved å lage spesielle opplegg for spesielle gjester både på Ringen og på Circuit of the Americas. TEST: Nissan Juke Nismo Der, i Austin, Texas, går det en runde i FIAs World Endurance Championship, og på Ringen er det finale i «gentleman-racer»-Blancpain-serien. Og det slutter ikke der, for dagen etter Ringen-løpet skal spesielt inviterte få ta en titt på Nismos nye landeveisbiler. Det låter nesten som de er i ferd med å bli en slags AMG.
|