img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Mercedes sterkeste kort
HØSTKJØRT: En staselig champagne-farget Actros GigaSpace med eco-tralle, 3.000 newton og 625 hester har nylig prydet Romerike og Hadeland.

LYGNASETER: Den nye OM 473-motoren er gull den. Men det er fortsatt et førsteklasses førermiljø som først og fremst definerer Actros.

For oss som ikke kjører lastebil til daglig, er bilenes ergonomi noe av det som virkelig blir tydelig - og viktig - når vi med ujevne mellomrom, og som regel kun for en kort tur, får klatre inn bak rattet i en ukjent bil.

Med ergonomi tenker jeg ikke bare på utformingen av knotter eller girhendel, men i en utvidet funksjonell forstand.

For det å gjøre virkelig god ergonomi, det er en kunst som virkelig koster penger, tid og strukturert erfaringsinnsamling over lang tid.

Nå er lastebiler generelt på et høyere nivå enn stort sett alle andre kjøretøy, ganske enkelt fordi man har de mest krevende brukerne. Det sier seg selv når bilene går 150-200.000 km i året, kanskje mer. Noen med to og tre skift sjåfører.

Det er dessuten en utfordring at en god lastebilsjåfør oftest er konservativ når det gjelder ergonomi. Det er ganske enkelt fordi hun eller han over langt tide har funnet ut hva som fungerer.

Og det koster tid og energi å teste ut nye ting. Man gambler ikke på komforten i en bil man kanskje skal ha som arbeidsplass de neste fem årene. Derfor er også sjåførene tøffe å overbevise – og det skal en virkelig god innovasjon til før produsentene tar risken på å gå i klinsj med innarbeidede sannheter.

God, helthetlig ergonomi kan antagelig beste måles i hvor kort tid en ny sjåfør bruker på å finne seg til rette, være sikker i trafikken og utføre jobben effektivt.

Og akkurat der er min hunch at Actros ligger i aller første linje.

Tradisjonell ergonomi som hvordan man åpner dører, klatrer inn og justerer kjørestilling er nydelig. Klima- og luftfordelingssystemet systemet i bilen er suverent.   Spesielt er jeg dessuten imponert over hvor intuitivt førerassistentsystemene fungerer, ikke minst koblet mot logikken og betjening av informasjonsmenyer.

Helt perfekt er heller ikke Actros. Plassering av knappen for å rulle ned solskjerming i frontruten, for eksempel. Den finner du garantert ikke først gangen du trenger den. I norsk høstsol kan det være småkritisk.

Men det er altså motoren som er bakgrunn for at vi kjører bilen. Om jeg ikke tar feil var OM473 trekkplaster på Transportmessa i fjor, og da i Arocs. Nå som MAN også har fått på plass til 640-hesters-motor, kan vi slå fast at dette ytelsesnivået ser ut til å forbli ny tysk toppstandard – da i motsetning til de to svenskene som foretrekker å legge på drøyt 100 hester til.

Nå ser jeg for øvrig på registreringsstatistikken at det i vår og sommer allerede er tatt ut en pen andel Actroser med 15,6-liters 625-hestersmotor, så den har tydeligvis allerede slått an i Norge.

Testbilen er for øvrig en tyskregistrert toakslet trekker med aero-euro-tralle, lastet til 40 tonn. Ikke akkurat førstevalget for Norge altså, men kanskje likevel et alternativ for dem som fortsatt pendler nedover med tilknytning på E6 og E18.

Mye av poenget for Daimler når de viser fram biler for pressen slik som dette er helt klart å demonstrere hvor drivstoffeffektiv den er. Men det er lett å undervurdere hvilke ressurser som skal til for å gjennomføre en vitenskapelig holdbar drivstofftest. Det er definitivt ikek gjort på en dag uansett hvordan du snur og vender på det.

Men indikasjoner kan man få til. YrkesBil har en fast testrunde på 143 km kupert og varierende vei vi bruker til formålet. For anledningen var det flott kjørevær, relativt lite trafikk, men noe hinder ved veiarbeid og asfaltering.

Vi bruker dessuten Mercedes eminente GPS-assisterte cruisecontrol PPC i utstrakt grad. Og den har med hele strekningen, selv det helt nye strekket med motorvei opp fra Brandbu til Lygnaseter på Rv4.

På computeren etter endt kjøring, og som kun må betraktes som et tall til innbyrdes sammenlikning av samme kjørestrekning med samme last, sjåfør og forhold, står det etter Actros 1863-kjøringen 0,39 liter per mil.

Det morsomme er at jeg kjørte eksakt samme strekning for to år siden, med tilnærmet identisk biloppsett, en Actros 1851 – altså 12,8-literen med 510 hester og 2.500 newtonmeter. Og gjett hva? Da brukte jeg 0,41 liter per mil.

Skal vi trekke konklusjon på disse to kjøringene, blir det at den nye og større motoren faktisk går billigst med pen margin.

(0,39 er for øvrig det peneste tallet jeg har fått på samtlige sammenliknbare biler på strekningen, men igjen, forbrukscomputere gir ingen vitenskapelig godkjent fasit. Til sammenlikning oppgir tyske lastauto omnibus verdien 0,36 på sin testsyklus med nøyaktig samme bilen).

Fakta Mercedes-Benz Actros 1863 Euro 6 4x2 trekkvogn, treakslet trailer «eco»
Mål: 370 cm akselavstand, 40 tonn aktuell vekt.
Drivlinje: Mercedes 15,6-liters rekkesekser OM473 Euro 6. Mercedes PowerShift 3 automatgirskift, G330-12 girkasse og integrert vannretarder
Ytelser: 625 hk v/1600 omdr., 3.000 Nm v/1100 omdr.
Førerassistanse: Blant annet antiskrens, antispinn, Active Brake Assist 3, radarbasert avstandsholder, filskiftvarsler, oppmerksomhetsassistent, PPC mm.

***

Om YrkesBils testløype, 2x71,4 km
LØYPA: Starter ved Shell Kløfta E6 nordgående, går et stykke på motorvei før vi tar av mot Gardermoen, og videre vei 35 mot Hadeland. Her går løypa gjennom et utall rundkjøringer, før den starter den seige stigningen over til riksvei 4. Fra Roa/Lunner er det alminnelig 40-50-60-70 km/t landevei og tettsteder. Til slutt får vi «monsterbakken» fra Jaren opp til Lygnaseter. Retur samme vei.
PROFILEN: Som lokalkjente skjønner, er dette langt fra noen spareløype. Den trekker gjerne fire liter på milen selv fra de mest sparsomme 40-tonnsekvipasjene. Løypen gjør det imidlertid mulig å skille klinten fra hveten både hva gjelder bilenes smidighet og trekkraft. Totalt er løypa litt over 140 km, og den kjøres med en typisk gjennomsnittshastighet på 64 km/t.
FEILKILDER: Vi bruker bilenes kjørecomputeres opplysninger som datagrunnlag, og disse er i seg selv en potensiell feilkilde. Våre tallangivelser må dermed betraktes som antydning om forbruksnivå, ikke som beviselig fakta. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer