Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Få på vinterdekk i tide! Norske bileiere har blitt tregere med å bytte til vinterhjul, ifølge dekkbransjen. Når snøen uteblir lar mange seg narre til å tro at det er sommerføre. |
||||||||||||||||
– Pågangen av kunder som vil legge om til vinterhjul kommer senere enn før. Noen venter til langt ut i november, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor. Hun tror mildere klima med høstmåneder uten særlig vinterpreg er årsaken. – Trenden er nok tydeligst på Østlandet, men også avdelingene våre rundt om i landet ser tilsvarende forskyvninger. Vi er betenkt over dette, for det innebærer at mange biler ikke er optimalt skodd for høstglatte veier. Mange bileiere som benytter dekkhotell får innkalling til hjulomlegging når vinteren nærmer seg. – Våre kunder får en slik påminning på denne tiden av året. I starten av oktober kommer den første bølgen av folk som vil bytte hjul. Men deretter blir det stillere. Det har blitt flere etternølere de senere årene, sier Kristian Myrvold, avdelingsleder i Vianor i Steinkjer i Nord-Trøndelag. Kuldesjokk – Den morgenen temperaturen har falt til mange minusgrader og veibanen er forvandlet til skøytebane, har man et problem hvis bilen fortsatt står på sommerdekk. Det har vi sett mange eksempler på, også de senere årene. En annen konsekvens av forlenget sommerhjulsesong kan være at mange kjører på slitte dekk de siste månedene før de legger om. – Det er ikke så uvanlig at folk vurderer å kjøpe nye dekk bare i forbindelse med sesongomleggingen. Hvis sommerdekkene egentlig er modne for utskiftning kan de siste høstukene dermed være svært farlige, sier Myrvold. Minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. Mange fagmiljøer anbefaler at dekkene bør byttes ved minimum tre millimeter. Nordisk føre Det er viktig for norske bilister å velge sommerdekk utviklet for nordiske forhold, ifølge Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian. – Slike dekk tar hensyn til det været og den asfaltblandingen vi bruker i Norge. De gir sikrere veigrep enn dekk utviklet for Sentral-Europa, også når det blir kjøligere i luften. Disse forskjellene har stor betydning nå om høsten, med mye nedbør og ofte sleipt føre, mener Hauge. – I tillegg viser tester at dekk for nordiske forhold er mer slitesterke på norske veier. Slik sett bidrar de til god biløkonomi.
|